GENT – Dome Assistance, de erkende dienstenchequeonderneming in de omgeving van onder andere Aalter, Eeklo, Gent, Lochristi, Oudenaarde en Sint-Niklaas, werkt sinds kort met een nieuw betaalsysteem waarbij de werknemers een tweede voorschot krijgen aan het einde van de maand. CEO Erika Tuypens wil hiermee het beroep van huishoudhulp verder ontzorgen.
Van bij de start in 2006 zet Dome Assistance in op het zo gemakkelijk mogelijk maken van de administratie voor haar werknemers. Op die manier kunnen de mensen in het veld zich volledig concentreren op de verschillende wensen van de klant en hoeven ze zich hierbij geen zorgen te maken om prestatielijsten, planningen en papieren dienstencheques.
Dome App
Hiervoor werken ze reeds enige tijd met een eigen elektronische app waarmee klant, medewerker en kantoor handig met elkaar in verbinding staan via de smartphone. CEO Erika Tuypens verklaart: “Onze bedoeling is om tijd vrij te maken voor het menselijke apsect, dat zeer belangrijk is in de dienstensector. We leveren geen product, maar mensen die elkaar ontmoeten. Dit is zeer mooi, maar brengt ook uitdagingen met zich mee in de diversiteit van onze samenleving.”
Financieel ontzorgen
Ook naar het financiële aspect toe willen ze hun werknemers zo veel mogelijk ontzorgen. “Een tijdige betaling hebben we altijd heel belangrijk gevonden. Zo betalen we, zoals wettelijk bepaald, een voorschot de 20ste van de maand en wordt het overige saldo aan het begin van de volgende maand op de rekening geplaatst.”
Toch bleek deze betaling voor veel werknemers geregeld problematisch. Vooral wanneer de eerste dag van de maand een feestdag of brugdag bevat, gevolgd door een weekend. In die situatie komt het geld pas later op de rekening van de werknemer terecht. Dit terwijl betalingen zoals huur en andere domiciliëringsopdrachten gewoon verder lopen.
Tweede voorschot
“Om dit probleem uit de weg te helpen, zijn we bij Dome Assistance overgeschakeld op een tweede voorschot aan het einde van de maand, waardoor het overige te betalen saldo aan het begin van de volgende maand tot een minimum herleid wordt”, aldus CEO Tuypens.
Bij Dome Assistance werken momenteel zo’n 200 werknemers, samen goed voor de huishoudhulp bij meer dan 4000 klanten. “Huishoudhulp is een beroep dat niet altijd de erkenning krijgt, maar dit wel verdient. Met dit nieuwe betaalsysteem wil ik de kopzorgen van mijn werknemers verminderen, zodat zij op hun beurt hun toevertrouwde klanten kunnen blijven ontzorgen, zorgeloos.”