Joost Callens (54) staat sinds 2006 als CEO aan het hoofd van het familiale bouwbedrijf Durabrik en de Camino groep. Toch startte ook hij ooit onderaan. “In ons familiaal charter staat dat familieleden eerst een aantal jaren externe ervaring op moeten doen alvorens ze kunnen toetreden tot het bedrijf. Zo ben ik na mijn studies toegepaste economische wetenschappen aan de KU Leuven eerst in de verzekeringssector actief geweest en heb ik vervolgens voor een natuursteenbedrijf gewerkt. In 1996 ging ik uiteindelijk aan de slag bij Durabrik. Ik startte er in de verkoop en groeide door tot sales manager en later commercieel directeur. Nadat ik drie jaar als co-CEO aan de slag was om een goede overdracht van de eerste op de tweede generatie te verzekeren, werd ik in 2006 CEO van Durabrik.”
“Ik ben heel dankbaar voor mijn tijd sales manager”, zegt hij. “Om een bedrijf te leiden moet je ook weten wat er leeft bij klanten. Deze periode heeft mij onschatbare informatie opgeleverd voor mijn latere rol als CEO. Daarnaast deed ik ook nog enkele bijkomende studies zoals een postgraduaat in de vastgoedkunde om over een bredere basiskennis te beschikken.”
Camino
Vorig jaar werden de verschillende bedrijven van de groep officieel samengebracht onder de naam ‘Camino’. “In 2008 hebben mijn zus Claudia, enkele medewerkers en ikzelf een Camino tocht gedaan. Later heb ik dit in mijn eentje nog eens overgedaan. Dat waren twee heel belangrijke momenten voor mij. De vergelijking met het besturen van een bedrijf is treffend. Zo’n tocht maak je met vallen en opstaan. De weg slingert, gaat over immense gebergtes en je weet niet altijd wat er aan de andere kant zal zijn. Toch zijn we overtuigd van ons pad en dat we er samen zullen geraken.”
Camino is een groep van 12 bedrijven die allemaal te maken hebben met innovatieve woonoplossingen. De groep telt zowel grondfirma’s als bouwfirma’s, alsook een renovatiebedrijf. “We creëren buurten waar woningen en appartementen samenkomen, maar zijn er ons ook van bewust dat grond een schaars goed is. Daarom zetten we volop in op reconversie, herbestemming van bestaande gebouwen en renovaties.”
Sterke groep biedt voordelen
“Ik denk dat we met Camino een heel stevige, betrouwbare en sterke groep gecreëerd hebben die een antwoord kan bieden op de verschillende uitdagingen die op ons afkomen. Uit de voorbije twee jaar hebben we geleerd dat we het onverwachte moeten verwachten en soms heel snel moeten schakelen. Zo was er onder andere Corona, maar ook de overstroming in Wallonië, de hevige stormen enkele weken geleden en nu de oorlog in Oekraïne. Om nog maar te zwijgen van de dramatisch stijgende energieprijzen en het plotse tekort aan bouwmaterialen en andere grondstoffen.”
“Er is maar 1 zekerheid, en die is dat er geen zekerheden meer zijn”, lacht Joost. “Met Camino willen we een veilige haven zijn die een duidelijke, rechtlijnige strategie volgt en een gerust gevoel kan bieden aan zowel klanten als medewerkers. Neem bijvoorbeeld de woondroom die voor veel mensen onbetaalbaar wordt. Doordat we zo een grote groep zijn, kunnen we enorme volumes afnemen bij leveranciers en de prijzen drukken. Anderzijds creëren we binnen onze bedrijvengroep een gigantisch leerveld wat zorgt dat we een versnelling kunnen maken en innovatie realiseren die we als individuele bedrijven nooit hadden kunnen doen.”
Trends in de bouwsector
De bouwsector is in volle verandering meent Joost Callens. Zo wees Corona mensen op het belang van groen in de nabijheid van hun nieuwbouwwoning. Niet enkel privatief, maar ook gemeenschappelijk groen stijgt hierbij aan populariteit. Ook thuiswerk zal een blijver zijn, waardoor woningen anders moeten worden ingericht.
Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker. “Als bedrijf zijn we volop aan het kijken hoe we de fossiele brandstoffen kunnen uitfaseren. Als morgen de gaskraan wordt dichtgedraaid, hebben we in Europa echt een probleem. We evolueren daarom liever van een energieconsument naar een energieproducent met het plaatsen van zonnepanelen en geothermie in zowel ons eigen kantoorgebouw als de woningen die we bouwen.”
In lijn met deze laatste trend is ook circulariteit heel belangrijk volgens Joost: “De schaarste van materialen zou weleens een permanent karakter kunnen krijgen. Daarom is het goed om materialen een derde en vierde leven te geven.”
“Ook data wint aan belang en evolueert van een luxegoed naar een basisbehoefte binnen elke woning. Steeds meer mensen willen aan de hand van smarthomes en domoticasystemen hun energieverbruik monitoren en het comfort van de woning laten stijgen.”
Ten slotte brengt de druk op de betaalbaarheid van woningen een duidelijke verschuiving van kopen naar huren met zich mee. “Jonge koppels gaan eerder opteren om te huren in plaats van te kopen. Daar spelen we met onze groep op in. Zo hebben we een vastgoedportefeuille opgebouwd en bieden we huur-koop formules aan waarbij mensen eerst huren om later te kunnen kopen”, vertelt Joost. “In lijn hiermee zien we ook co-housing aan belang winnen bij jonge mensen. Ons project ‘De Toontjeshuizen’, waar volwassenen met een beperking zelfstandig samen kunnen leven, experimenteert volop met deze vorm van wonen.”
Best Workplace
Camino wil een antwoord bieden op al deze verschillende trends. “Met de bouw van ons gloednieuw kantoorgebouw ‘The Yard’ langs de E40 zijn we bovendien volledig klaar om future proof te werken. Het gebouw zou in september 2023 klaar moeten zijn. De bedoeling is dat het een community van verschillende bedrijven wordt waar mensen samenkomen en met plezier komen werken.”
Dat werkplezier heeft een heel centrale rol bij Camino. Joost zet met zijn bedrijf dan ook heel hard in op zorgzaamheid naar mensen toe. “We zijn een Great Place to Work en werden onlangs ook nog uitgeroepen tot één van de 10 Best Workplaces van België. Toch wel uniek voor een bouwbedrijf”, vindt Joost.
“We bouwen niet zomaar huizen, maar een thuis voor mensen. Om dat te kunnen doen moet je in de eerste plaats een thuis zijn voor je eigen medewerkers. Tijdens Corona hebben we daarom gepeild naar wat zij belangrijk vonden. Er werden bloemen verstuurd, de kinderopvang in de zomer werd verdubbeld en via Radio Camino konden mensen hun verzoeknummers doorgeven, om maar enkele van de vele initiatieven te noemen. We motiveerden de thuiswerkers ook om te bewegen aan de hand van fietsroutes langs onze werven. Ondanks het feit dat we ver van elkaar waren, wilden we hen toch het gevoel geven dat we dichtbij zijn.”
“Eén van de mooiste momenten voor mij tijdens corona was toen we eindelijk weer mochten samenkomen met alle medewerkers op een groots event. We werkten een hele dag rond het thema zorgzaamheid en zongen op het einde allemaal samen het lied ‘Happy Together’. Dat was echt een kippenvelmoment. Daarvoor doe ik het”, besluit Joost.