boekhouders Sigourney Bertjens (Van Havermaet), Bart Nelissen (SBB), Yolande Kuppens (VGD), Robin Raes (Vandelanotte), Sandra Debra (Baker Tilly), Birgit Heymans (Moore), Emily Deroo (Decupere & Partners) en Mieke Loncke (BDO)

Campagne in samenwerking met Bockie De Repper moet nijpend tekort van boekhouders aanpakken

Met de campagne 'Accountants Van Morgen' willen verschillende boekhoudkantoren hun beroep weer sexy maken. Het tekort is namelijk nijpend: sinds 2019-2020 daalde de instroom met gemiddeld ruim 30% bij vijf hogescholen in Vlaanderen.

Sinds 2019 staat het beroep van boekhouder op de lijst van knelpuntberoepen in Vlaanderen. Dit jaar haalt de job zelfs voor het vierde jaar op rij de top tien in diezelfde lijst. De VDAB-cijfers laten een evolutie zien met een steeds grotere vraag naar accountants (2.462 ontvangen vacatures in januari 2024 vs. 1.729 in januari 2020).

Om dit tekort aan te pakken, bundelden vorig jaar acht spelers de krachten: Baker Tilly, BDO, Decupere & Partners, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD. Nu lanceren ze de tweede editie. Ook het onderwijs schaart zich achter de campagne. Tien hogescholen en ook opleidingsspecialist SYNTRA zetten zich in om jongeren warm te maken voor de job boekhouder-accountant.

Adviseurs 

Bart Nelissen, vertegenwoordiger van ‘Accountants Van Morgen’: “We willen jongeren laten kennismaken met de gevarieerde jobinvulling van een accountant. Het takenpakket omvat zoveel meer dan cijferwerk. Accountants zijn vandaag adviseurs die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers. Je helpt dromen waarmaken, ideeën concreet stellen en nieuwe producten lanceren. We hopen dat deze campagne jongeren nieuwsgierig maakt naar meer.”

Ook bij de acht bedrijven die de campagne lanceren, raken meer dan 400 vacatures maar niet ingevuld. De zoektocht naar geschikt personeel blijft het grootste pijnpunt voor de sector.

“Zonder mijn accountant… geen eigen frituursnack”

In een ludiek filmpje toont campagneambassadeur Bockie De Repper hoe hij erin slaagt zijn dromen waar te maken, samen met zijn accountant. “Een eigen frituursnack uitbrengen, dat heeft altijd op mijn bucketlist gestaan”, zegt hij. “Het werd al snel duidelijk dat mijn boekhouder een andere focus had. Terwijl ik genoot van de heerlijke smaak van een broodje kaaskroket met chorizo, was Steff bezig met een kosten-batenanalyse. Gelukkig hoef ik de financiële kant van de zaak niet volledig te begrijpen. Ik kan 100% vertrouwen op Steff. Hij zorgt ervoor dat ik dit soort zotte dingen kan doen zonder mezelf in gevaar te brengen. Dus zonder mijn accountant… geen eigen frituursnack.”