De campagne “Alles kan beter”, waarin KBC kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandigen en vrije beroepers de kans gaf om vragen te stellen aan hun potentiële klanten is uitgedraaid op een succes. Er kwamen op de vragen immers liefst 521.088 antwoorden. Ook de Oost-Vlaamse ondernemers lieten zich daarbij absoluut niet onbetuigd. Van boekhouders en verzekeringskantoren, tot webdesigners, juweliers, bloemenverkopers en tuincentra, stelden ze soms evidente vragen – vaak draaiden die rond de verwachtingen van klanten naar onlineverkopen – en soms een stuk minder evidente vragen. Zo vroeg rekruteringsbureau Catalize uit Sint-Denijs-Westrem of kandidaten die een managementfunctie ambieerden, bereid zouden zijn om bij een rekruteringsbureau een videoboodschap op te nemen die aan potentiële werkgevers zou kunnen worden bezorgd. En Marc Van Hulle, een producent van bos- en haagplantsoenen uit Lovendegem vroeg of consumenten bereid zouden zijn om naar analogie met de kerstboom ook een paasboom te kopen. En ook of consumenten speculooskoekjes of andere koekjes, belegd met beukennotenschilfertjes uit het Zoniënwoud, lekker zouden vinden. De markt aftasten en proefballonnetjes oplaten, heet zoiets. Uit alle vragen valt af te leiden dat de ondernemers in bijna een kwart van de gevallen peilden naar consumenteninzichten en in 21% van de gevallen een nieuw idee voorlegden. Vragen over communicatie, een mogelijk onlineaanbod en de prijs staan met telkens ongeveer 7% ook in de top-5. Daarna volgen nog vragen die zicht probeerden te krijgen over het beslissingsproces (5,5%). 4,2% van de vragen polsten of de klanten nog mogelijkheden zien om het aanbod te verbeteren. Opvallend is dat ondernemers heel weinig vragen stellen over nieuwe technologieën en over locaties. De komende maanden maakt www.madeinoostvlaanderen.be een rondgang bij een aantal ondernemers die op een opvallende manier inspeelden op deze campagne van KBC om hen te vragen wat ze precies met de klanteninzichten hebben gedaan.
Oost-Vlaanderen