Cambio wil voortrekkersrol spelen in duurzamere economie

Getest-Cambio-autodelen-Roel-Peters-1-600x399Draagt diensten leveren in plaats van producten, bij tot een duurzamer economie? Moeten we inzetten op de gebruikswaarde van een product in plaats van op zijn ruilwaarde, en op delen in plaats van hebben? In opdracht van de Federale Raad voor Duurzaam Ondernemen (FDRO) werkte het Brusselse projectbureau EcoRes een studie uit over een nieuw economisch model dat op deze vragen een antwoord biedt: de functionaliteits- of product/diensteconomie. Daarin komen ook verschillende ondernemingen aan bod die dit model reeds in praktijk hebben gebracht. Op 25 juni organiseert de FDRO in het gebouw van de VBO een lunchdebat waarop de auteurs hun conclusies toelichten, en Cambio (car-sharing), Desso (leasing van vasttapijt) en Tale Me (leasing van kleding voor kinderen en zwangere vrouwen) hun verhaal brengen.

Cambio autodelen, dat in 2004 van start ging en waarvan de roots in Gent liggen, wil alvast graag een voortrekkersrol blijven spelen in de duurzame economie. De organisatie bracht onlangs haar 101ste deelwagen in omloop in Gent. Ruim 3.200 Gentenaars maken ondertussen gebruik van dit autodeelsysteem en in samenwerking met het stadsbestuur is het netwerk van ophaalpunten de jongste jaren gestaag uitgebreid tot 43. Er is ook veel variatie in de 101 wagens, zodat mensen kunnen kiezen voor de wagen die ze op dat moment nodig hebben.

Geert Gisquière, directeur van Cambio,  benadrukt dat het auotdeelsysteem wel degelijk een voorbeeld is voor een nieuwe en duurzame economie. “Autodelen is financieel echt interessant voor wie weinig met de wagen rijdt. Brandstof, pechverhelping, verzekering: alles is met een deelwagen in de prijs inbegrepen. Cambio autodelen verkleint ook de ecologische bandafdruk van wie met een deelwagen rijdt en maakt de stad leefbaarder. Voldoende reden voor de stad Gent om autodelen ten volle te ondersteunen en dit project mee te helpen groeien, onder meer door het ter beschikking stellen en inrichten van de ophaalpunten waar gebruikers terecht kunnen om hun deelauto op te halen. We zijn ervan overtuigd dat ons deelmodel ook in andere sectoren voor veel stakeholders een belangrijke winwin kan creëren.”