Hoplr werd in 2014 opgericht als het sociaal netwerk dat buren dichter bij elkaar brengt. Op het platform komen buurtbewoners met elkaar in contact, organiseren ze buurtactiviteiten, wisselen ze spullen uit, vinden ze een babysit of lokale loodgieter, melden ze problemen, enzovoort. Hoplr laat buurtbewoners toe om zich op een hedendaagse en laagdrempelige manier te verbinden en activeert hiermee het sociaal kapitaal van de buurt. Vandaag maken meer dan 500.000 gezinnen in 2.000 buurten gebruik van Hoplr, waarvan 78% zelfs meer dan wekelijks.
Hoplr werkt ook samen met meer dan 100 lokale besturen in België en Nederland die het platform inzetten voor buurtgerichte hulp, communicatie en burgerparticipatie. COVID-19 en de toenemende digitalisatie hebben het digitaal buurtnetwerk in een stroomversnelling gebracht. Dit is ook verschillende internationale organisaties niet ontgaan. In 2020 werd Hoplr bekroond met 3 prestigieuze internationale prijzen, waaronder een kwaliteitslabel van de Europese Commissie voor coronarelevante innovatie, implementatie en impact. Een deel van het opgehaalde kapitaal zal ingezet worden om een verdere internationalisatie van het buurtplatform te realiseren.
Extra relevant tijdens COVID-19
“De COVID-19 crisis heeft nogmaals het belang van een kwaliteitsvolle buurt en sociaal contact aangetoond. In een steeds verder digitaliserende wereld hebben mensen meer dan ooit behoefte aan sociale interactie met andere mensen. Hoplr is de ideale digitale app om dit waar te maken in elke buurt”, zet Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi. “Ik ben fier dat Matexi reeds vijf jaar meewerkt aan de uitrol van Hoplr in talrijke steden, gemeenten en buurten. Zelf ben ik ook een regelmatige gebruiker van Hoplr in mijn eigen buurt.”
Jennick Scheerlinck, oprichter van Hoplr: “We weten momenteel nog niet hoe groot de socio-economische impact van de coronacrisis zal zijn of hoe snel de lokale economie en het sociaal bindweefsel zich zullen herstellen. Samen met steden en gemeenten bouwen we aan zorgzame en duurzame buurten, waarbij de lokale gemeenschap een actieve en cruciale rol kan spelen bij een vlot herstel van het lokaal ecosysteem.”
Sociale cohesie en strijd tegen eenzaamheid
“Door buren zowel online als offline te verbinden, komt Hoplr tegemoet aan de nood voor sociale cohesie in onze maatschappij (en niet in het minst in tijden van Covid-19), de strijd tegen eenzaamheid en de zorg voor elkaar. Met de nieuwe middelen van de drie Belgische bedrijven is dit team vol Belgische talenten klaar om Hoplr verder te laten groeien in België en internationaal te schalen”, aldus Frédéric Van Der Schueren, CFO van Belfius Insurance.
Innovatie in buurthulp
Hoplr genereert inkomsten door diensten aan te bieden aan lokale besturen en andere publieke instellingen. Ook intercommunales, aannemers en verschillende nutsbedrijven zijn klant bij Hoplr. Naast de verdere lokale en internationale expansie, zorgen de nieuwe investeringsfondsen van Belfius, Matexi en CAREvolution er nu voor dat Hoplr haar dienstverlening verder kan diversifiëren. Hoplr wil in de nabije toekomst de buurtdynamiek ook inzetten als basis om mensen langer thuis te kunnen laten wonen. Met de instap van CAREvolution, het investeringsfonds van de Partena Ziekenfondsen, krijgt Hoplr toegang tot de nodige kennis en expertise. Brussel wordt de eerste stad waarbinnen Hoplr een nieuw en innovatief buurtzorgconcept zal lanceren.