Butlerschool leert verkopers efficiënte conversatietechnieken

00000000000vvermVincent Vermeulen, die prat kan gaan op een rijke ervaring in de food & beverage en hospitality sector richtte in 2013 via zijn bedrijf VK Consulting uit Hansbeke de “School for Butlers and Hospitality” (SBH) op. Een schot in de roos, want de SBH heeft inmiddels ook een vestiging in Londen en koestert dankzij de toetreding van een groep investeerders nog meer ambitieuze internationale plannen, onder meer ook rond opleidingen voor bedrijven.

“We hebben de afgelopen drie jaar al zes vierweekse topopleidingen gegeven”, zegt de ondernemer. “De 42 butlers die de opleiding succesvol hebben afgerond  werken nu zowel voor zeer hooggeplaatste families – eentje is zelfs aan de slag in een koninklijk huis – als voor nieuwe rijken die bij wijze van spreken even gemakkelijk hun privéjet nemen als wij in de tram stappen.”

Vermeulen richtte zijn butlerschool precies op om voornamelijk die rijke families op een moderne manier van een butlerservice te voorzien. “De butler wordt natuurlijk nog altijd sterk geassocieerd met het drieledige pak en de afternoon tea”, zegt Vincent Vermeulen, “maar tegenwoordig moet hij of zij heel wat meer in zijn mars hebben. En dat leren we allemaal op onze school.” De school wil nu in maart nog eens een vierweekse opleiding organiseren, maar verhuist dan naar een prachtig domein in Hertsberge en Vermeulen droomt ervan om vanaf dan drie keer per jaar een opleiding van acht weken te kunnen geven.

De butlerschool van Vincent Vermeulen doet echter nog veel meer dan alleen butlers opleiden. “Sommige van onze studenten volgen de opleiding niet omdat ze ambities hebben om voor rijke families te  werken, maar wel omdat ze zelf een horecazaak hebben waarin ze butlerservice aan hun klanten willen bieden”, legt de ondernemer uit.

“Ook veel hotels hebben het nodig om hun personeel de fijne kneepjes van het butlervak en van service op het allerhoogste niveau te leren. Buiten de weken waarin we de eigenlijke butleropleiding geven, staan wij ook in voor veel opleidingen aan hotelpersoneel, maar bijvoorbeeld ook aan personeel dat op de superjachten werkt die vaak aangemeerd liggen in onder meer Saint-Tropez.”

En van daar is het maar een kleine stap naar nog meer opleidingen voor bedrijven die er zich van bewust zijn dat ze topservice superbelangrijk is. Zo werkt de butlerschool van Vermeulen ook voor automerken als Mercedes en BMW, zodat medewerkers van die automerken in de showrooms de bezoekers en potentiële klanten “meer kunnen geven dan ze verwachten.”

“We leren mensen eigenlijk via onze kennis van de butleretiquette weer hoe ze met elkaar kunnen omgaan en praten”, geeft Vincent Vermeulen nog aan. “En dat kan eigenlijk op elk niveau. Recent heb ik zelfs een opleiding gegeven aan een groepje verwarmingsinstallateurs. Ik stond er met mijn driedelig pak, zij zaten in hun overall. Maar het klikte enorm goed en zowel hun reacties als die van hun werkgever sterken me in de overtuiging dat we eigenlijk op het vlak van hoogstaande service aan zo goed als elke organisatie heel wat kunnen bijbrengen.”