Ben Vermeire 2 Chris Moreels. Foto Ben Vermeire

Buizerd & Saars experimenteert met doe-het-zelf koffie

KRUISEM – Onder de leuze 'Roast your own fav coffee' gooit koffiebrander Buizerd & Saars het over een andere boeg. "Want concurreren met grote koffiebranders, Amazon of Bol.com is verloren energie", zegt zaakvoerder Chris Moreels.

Chris Moreels stampte in 2018 zijn eigen ambachtelijke koffiebranderij uit de grond. Fijnproevers kunnen voortaan onder zijn deskundige begeleiding hun eigen koffie branden.

“Liefhebbers brengen dan zelf een lading ruwe koffiebonen mee die ze bijvoorbeeld op reis of via een connectie hebben gekocht”, verduidelijkt Moreels. “We stellen ons hele atelier ter beschikking: van de brander tot het verpakkingsmateriaal. Alleen voor het etiket doen we beroep op de creativiteit van de klant.”

Personaliseren

Omdat Moreels als kleine handelaar moeilijk kan opboksen tegen de prijzen van grote koffiebranders en webwinkels, zet hij volop in op de persoonlijke band met de klant.

“Personaliseren werkt, dat zie je ook bij schoenen en kledij. We maken van koffie meer dan zomaar een product. Ook voor horecazaken kan het interessant zijn om hun koffie aan te passen naargelang de menukaart, net zoals ze dat met wijn doen. “