“Vorig jaar in maart kregen we het project op ons bord”, vertelt projectbeheerder Evelien Pieters. “De eigenlijke werken duurden iets van een zes maanden. Dat gaat dan niet enkel om de constructie van de brug, maar ook over de voorbereidingen aan de werf.”
Vorige week donderdagmiddag vertrok de brug dan in zijn geheel van 84 ton en ruim 44 meter lengte over het water richting Deinze, waar ze vrijdagnamiddag gelost werd ter hoogte van de Brielmeersen. Van daaruit werd het gevaarte vrijdagnacht over de weg getransporteerd tot aan de werf ter hoogte van de spoorweg. “De brug staat nu op zijn plaats”, gaat Pieters verder. “Volgende week zal het geheel vastgemaakt worden aan de beton.”
Vlotte bereikbaarheid
De nieuwe fietsinfrastructuur betekent goed nieuws voor de bereikbaarheid van de stad Deinze en het station van Deinze. Via de Jacques Roggebrug geeft de fietssnelweg F7 bovendien ook een veilige en vlotte aansluiting op de fietssnelweg F37 richting de West-Vlaamse steden Tielt, Roeselare en Ieper, en de F422 richting Eeklo. Voor fietsers en voetgangers zal de Jacques Roggebrug een veilig alternatief zijn voor het oversteken van de drukke Volhardingslaan.
Bruggenbouwer
Met de Jacques Roggebrug heeft Aelterman er een nieuwe eyecatcher bij. “Momenteel werken we ook aan de nieuwe Matadibrug in het Gentse Dok Noord”, vult Pieters aan. “Daarnaast werken we aan een nieuwe fietsbrug in Nevele én een spoorbrug in Herentals in opdracht van Infrabel.”