Vijf jaar na de opstart verkoopt VBDCK Brewery meer dan een miljoen flesjes Kerel-bier per jaar in twaalf landen. Of liever: dertien landen, want 50.000 flesjes werden geëxporteerd en liggen weldra in de winkelrekken in Amerika. “We behouden bewust de naam Kerel. Amerikanen willen het Belgische karakter van het bier zien, voelen en proeven”, aldus Charlotte De Cock (33), zaakvoerder van VBDCK Brewery. “Ondanks onze ervaring met de buitenlandse biermarkt, was Amerika geen evidente stap. We zijn al meer dan een jaar bezig met de voorbereidingen. De eerste reacties zijn alvast lovend en dat stelt ons gerust.”
Verjaardagsbier
De brouwerij schuift vier van zijn tien biersoorten naar voor aan de andere kant van de oceaan. Opvallend genoeg zitten er geen IPA bieren bij, hoewel de brouwerij om die bierstijl bekend staat. “Met IPA kunnen we ons niet onderscheiden in Amerika. Achter elke hoek is daar een brouwerij die IPA maakt. Kerel is voor durvers, voor wie zich wil wagen aan iets vernieuwend. Dat moet ons aanbod daar ook uitstralen.”
De brouwerij viert haar vijfde verjaardag ook met een verjaardagsbier, YUZU Saison, the Bday edition, in gelimiteerde oplage. Het is een biologisch biertje, gebrouwen met honing en toevoeging van de yuzu-vrucht. Van 5 juli tot en met 28 augustus houdt de brouwerij ook een zomerbar open.