MELLE – Tijdens de Chinese handelsmissie – onder leiding van HKH prinses Astrid – zal brouwerij Huyghe op woensdag 20 november in Sjanghai een nieuw 3-jarig exclusiviteitscontract voor Delirium ondertekenen met Vandergeeten. Door zich nog langer te verbinden aan deze lokale specialist wil de brouwerij verder groeien op de Chinese markt, die de afgelopen jaren een enorme groei kende. Met een verwachte omzet van 11 miljoen euro dit jaar is China voor Huyghe de tweede grootste exportmarkt geworden, na Frankrijk.
Huyghe was al sinds 2008 actief op de Chinese markt, maar sinds de ondertekening van het eerste exclusiviteitscontract met Vandergeeten – in 2016 – ging het de brouwerij helemaal voor de wind. Het volume steeg tussen 2016 en 2019 van 8000 HL naar meer dan 30.000 HL, bijna een verviervoudiging! En dit jaar zal de brouwerij in China een (verwachte) omzet realiseren van 11 miljoen euro, een verdubbeling tegenover vorig jaar.
Vandergeeten richt zich vooral op de distributie van de strategische merken Delirium, La Guillotine en Averbode. Maar de brouwerij werkt in China ook samen met 3 andere distributeurs voor de verdeling van andere bieren uit haar portfolio: trade fair en glutenvrij bier Mongozo, de Fruli fruitbieren en Sint-Idesbald. Vooral de fruitbieren doen het ook bijzonder goed op de Chinese markt.
Prinselijke handelsmissie
Op 17 november reist een prinselijke handelsmissie onder leiding van HKH prinses Astrid naar China af. De prinses wordt bijgestaan door Didier Reynders, Pieter De Crem, Jan Jambon, Willy Borsus en Pascal Smet, en in hun zog een ruime delegatie bedrijven die nog meer voet aan wal willen krijgen op de Chinese markt. Op woensdag 20 november zal brouwerij Huyghe tijdens een officiële ceremonie een nieuw 3-jarig contract ondertekenen met Vandergeeten.
Patrick van Leijsen, export manager bij brouwerij Huyghe en deelnemer aan de handelsmissie, verduidelijkt: “De afgelopen jaren lag de focus vooral op Bejing en Sjanghai, maar de komende jaren willen we ook groei realiseren in de andere regio’s. Samen met onze partner Vandergeeten zullen we ook meer gaan inzetten op off trade kanalen om ook via die weg verder te groeien.”
Yu Xiaoning, General Manager bij Vandergeeten Sjanghai, zegt daarop: “Deze strategische samenwerking biedt ons de kans om onze positie als belangrijkste distributeur van premium Belgische speciaalbieren in China nog te versterken.”
Grootste exportmarkt
Alain De Laet, CEO van de brouwerij, voegt er nog aan toe: “China is na Frankrijk onze tweede grootste afzetmarkt geworden. En het is onze ambitie om de komende jaren telkens met 20% verder te groeien. Als we die omzetgroei kunnen realiseren, zal het niet lang duren eer China onze allergrootste exportmarkt wordt. En we verwachten dat in hun zog ook de rest van de Aziatische markt nog zal groeien. We zien de toekomst dus bijzonder hoopvol tegemoet.”