MELLE – Wie in Gent wil proeven van een uitgebreid scala aan bieren, moet in het Waterhuis aan de Bierkant zijn. Na de Gentse Feesten worden op de kaart de bieren JIPA en Aloha toegevoegd, twee ‘selected by Huyghe’ – limited edition bieren. En dat is niet toevallig: brouwerij Huyghe is immers meerderheidsaandeelhouder geworden van het legendarische biercafé én van t’ Dreupelkot. Hiermee versterkt de brouwerij haar lokale verankering, terwijl de nieuwe bieren het innovatieve karakter onderstrepen.
Nadat brouwerij Huyghe eerder al een gebouw aan de Botermarkt kocht om er op termijn de Gentse microbrouwerij Artevelde onder te brengen, verklaart het nu een meerderheidsaandeel te hebben verworven in het Gentse biercafé Waterhuis aan de Bierkant en t’ Dreupelkot. Volgens eigenaar Paul Rysenaer – beter gekend als Pol van ’t Dreupelkot – en de brouwerij zal er niet aan de ziel van het legendarische café getornd worden, maar wordt het café in dezelfde stijl uitgebreid door het aanpalende restaurant Chez Leontine in te nemen.
Denken aan de toekomst
Voor Pol was het partnership met Brouwerij Huyghe een logische stap: “Hoewel ik nog bruis van energie en van de ideeën en dus nog niet aan stoppen denk, wil ik tegelijk ook aan de toekomst denken. Het is mijn droom dat mijn geesteskinderen authentiek blijven en diezelfde drang naar authenticiteit vond ik ook terug bij brouwerij Huyghe. Zij garandeerden me bovendien dat het Waterhuis altijd een biercafé zal blijven én dat ik zelf aan boord kan blijven zolang ik dat zelf wil.”
Lokale aanwezigheid versterken
Alain De Laet, Gedelegeerd Bestuurder van de brouwerij, voegt er nog aan toe: “We kiezen er bewust voor om onze aanwezigheid op de lokale, Gentse markt te versterken. Zo waren we de afgelopen jaren tijdens de Gentse Feesten prominent aanwezig op de Groentenmarkt en ook dit jaar richten we een pop-up bar op, dit keer aan de Botermarkt.”
Selected by Huyghe
De brouwerij lanceert ook het ‘Selected by Huyghe’ – programma. Om de 3 maanden wordt een nieuw bier gelanceerd door Huyghe en verdeeld over slechts 180 cafés wereldwijd, waaronder dus ook het Waterhuis. ‘JIPA’ – een fruitig gehopte IPA van 6,8% – is het eerste bier dat uit de koker van de Huyghe-brouwers kwam en in september zal ‘Aloha to the Indian Summer’ uit de ‘Selected by Huyghe’ – tap vloeien.
Nog meer innovaties
Speciaal voor de zomer én voor de Franse markt werd ook het ‘Paranoia’-bier gebrouwen. Een fris doordrinkbaar biertje dat perfect aansluit bij de tendens naar lichtere, fruitig gehopte bieren. Alain De Laet: “We zien dat er op de biermarkt een verschuiving is richting lichtere bieren. Als innovatieve brouwer willen we inspelen op deze trend. Dat doen we ondermeer met Paranoia, maar ook met onze ‘Selected by Huyghe’ – bieren, die lichter zijn dan ons Delirium gamma. In het najaar en de winter zullen trouwens nog 2 nieuwe bieren gelanceerd worden als onderdeel van ‘Selected by’. Indien de respons bijzonder positief is, bestaat de kans dat één van de ‘Selected’- bieren permanent zal opgenomen worden in het gamma.”