In samenwerking met brouwerij De Meester uit Lendelede creëerde West-Vlaming Bart Vanpoucke een eigen brouwsel dat hij in zijn nieuwe woonplaats op de kaart wil zetten. Met café ‘t Hemelrijk op de Grote Markt in Sint-Niklaas heeft Bart alvast een ideale partner gevonden om het bier snel tot bij de Sint-Niklazenaar te krijgen.
“We gingen samen op zoek naar een naam die meteen de link zou leggen met onze stad”, vertelt cafébaas Steve. “Sint-Niklaas staat bekend als de ballonstad bij uitstek en daarom kreeg het biertje dan ook de toepasselijke naam met de Sint-Niklase tongval. Het biertje zal hier te koop zijn voor 5 euro. Inmiddels hebben ook al een aantal drankenhandelaars uit de buurt aangegeven dat ze het biertje willen toevoegen aan hun assortiment. Een mooie erkenning van de kwaliteit van het drankje, want vandaag de dag worden we overspoeld met nieuwe bieren.”
Totaalplaatje
Ballong bevat een alcoholpercentage van 6,2 procent en valt daarmee tussen de klassieke pilsbieren en de wat zwaardere bieren. “Je kan stellen dat Ballong een leemte in de biermarkt zal invullen”, aldus Bart. “We beschouwen het dan ook als een vlotte doordrinker. Door het ruime aanbod aan bieren is naast uiteraard de smaak van het bier ook het totaalplaatje van belang. De vorm en de lokale link dragen daartoe bij. We willen met dit biertje niet per se de Belgische biermarkt op zijn kop zetten, maar vooral de Sint-Niklase bierliefhebbers een lekker biertje aanbieden.”