Met de toename van de verkoop van elektrische en hybride wagens, stijgt ook de nood aan laadpalen. Milieubewuste ondernemingen maken een prioriteit van duurzame mobiliteit met een hogere nood aan oplaadpunten voor gevolg, zowel bij de bedrijven als bij de werknemers. Maar naast de kostprijs van de investering blijkt ook de complexiteit ervan vaak een struikelblok.
Vasco Marin en Valentino Aragona, initiatiefnemers lichten toe: “Een laadinfrastructuur behelst diverse aspecten, gaande van de aannemer die de oprit of parking aanpakt, over de elektricien die de nodige apparatuur aanbrengt en de IT-professional die de software installeert. En uiteraard moet het geheel worden gekeurd. We juichen toe dat bedrijven hun wagenpark groener willen maken, maar een bedrijfsleider heeft wel wat anders te doen dan deze zaken te coördineren. Vandaar dat wij een totaalpakket aanbieden om grote én kleine ondernemingen volledig te ontzorgen in hun tocht naar meer duurzaamheid.”
Gebouwen en parkings
Vanaf 11 maart 2021 moeten sommige gebouwen en parkings waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd (overeenkomstig het Energiebesluit van 19 november 2010) laadpalen plaatsen. Het niet naleven ervan is een bouwmisdrijf. Maar ook voor bestaande gebouwen (die niet voor bewoning zijn bestemd) met meer dan 20 parkeerplaatsen is de nieuwe regelgeving van toepassing. Dit impliceert dat elke handelszaak of bedrijf met veel werknemers of bezoekers moet tegen uiterlijk 1/1/2025 over twee laadpalen beschikken, ook al vragen ze tussen nu en dan geen omgevingsvergunning aan. Ook voor hen komt het BREEX initiatief op het juiste moment.
Groen en digitaal
BREEX Group is alvast gestart zijn eigen bedrijfslocaties klaar te stomen voor de elektrische wagen. Want ‘groen en digitaal’ loopt als een rode draad door de initiatieven die ze ontwikkelen. Gestart als BREEX Europe die bedrijven help in het digitaliseren van hun administratie, zag in volle coronacrisis BREEX SALESMAKERS het licht: een full-service-communicatiebureau dat kmo’s en zelfstandigen van A tot Z bij staat in hun evolutie naar duurzaamheid en digitalisering.
Vasco Marin besluit: “’Walk the talk’ dachten we toe we, geheel conform onze waarden, ons eigen wagenpark wilden ‘vergroenen’. Maar we stootten op de uiteenlopende aspecten van wat bij de dergelijke installatie komt kijken. Dit was voor ons het signaal om onze digitale expertise te bundelen met de voorhanden zijnde BREEX Logistics services en ook andere bedrijven te ondersteunen in wat we zelf ervaren hadden als een complex gebeuren. De wens van de Belgische regering om vanaf 2026 enkel volledig elektrische voertuigen fiscale aftrekbaarheid te verlenen maakt dat de BREEX Smartchargers dienstverlening op het juiste moment gestart wordt.”
BREEX Group heeft vestigingen in Brussel, Lokeren, Waregem, Gent, Rotselaar en Kontich en stelt 110 mensen te werk. De laatste drie jaar verdubbelde de groep zijn omzet. Verwacht wordt dat ook 2021 een bloeiend jaar zal worden. Meer informatie over de groep vindt u terug op www.breexgroup.com.