Na amper vier maanden telt SalesMakers, gevestigd in Gent, 30 medewerkers verspreid over heel Vlaanderen. Meer dan 100 bedrijven doen nu al een beroep op de diensten van het marketingbureau. Een bewijs dat een urgentie werd ingevuld.
De digitaliseringstsunami
Tijdens de eerste lockdown moest iedereen noodgedwongen een digitale versnelling hoger schakelen. Om te overleven, zagen ook vele ondernemingen zich genoodzaakt naar het online gebeuren over te stappen. Geen evidente zaak als men de handen vol heeft met de bestaande business aan de nieuwe situatie aan te passen. Ook BREEX Europe, dat automatisatie- en digitalisatieoplossingen biedt, moest noodgedwongen de deuren sluiten. Wel merkte het bestuur bij zijn cliënteel de groeiende nood om online aanwezig te zijn, in het bijzonder nu de fysieke toegang gesloten werd. Een trend die onomkeerbaar blijkt nu we ondertussen in een tweede coronagolf verzeild zijn geraakt.
Ook kleinere bedrijven moeten online zichtbaar zijn
Nadat het ongeloof en de schok tijdens de lockdown van de eerste golf waren weggeëbd, namen de veerkracht en creativiteit bij onze Vlaamse ondernemers de bovenhand. Nicolas Broothaerts, CEO van SalesMakers licht toe: “Sommige bedrijven waren slechts beperkt online aanwezig, anderen moesten het door de nieuwe regels over een andere boeg gooien. In beide gevallen was het nodig om online beter zichtbaar te worden. Maar online gelden specifieke wetten en een ondernemer is in de regel liever met zijn business bezig dan webteksten te schrijven, te zorgen dat de GDPR-regels gerespecteerd worden of dat zijn online shopplatform naar behoren werkt. Dat zijn zaken waarmee wij bij BREEX wél ervaring hadden. Zo werd het een evidente stap om een zusterbedrijf op te richten en hebben we een groeiende behoefte op een passende manier ingevuld.”
Time is money, ook in coronatijden
SalesMakers vertrekt vanuit de noden van de klant. Ook al moeten velen vooral online een inhaalbeweging maken, gebeurt marketing nog steeds deels offline. Valentino Aragona, Business Development Manager SalesMakers legt uit: “We merken dat ondernemers wel weten dat er ‘iets’ moet gebeuren, maar dat ze niet altijd een idee hebben over de beste tools voor hun zaak. Onze specialisten brengen die noden in kaart en dankzij ons polyvalente team kunnen wij zowel een huisstijl als teksten voor de website aanleveren. Maar ook aanwezigheid op sociale media of SEO-optimalisatie kunnen wij verzorgen. Om alles up-to-date te houden, gaan wij maandelijks afstemmen of er aanpassingen vereist zijn. Voor ondernemers die zich in deze coronatijden van hun flexibelste kant moeten laten zien, is het een absoluut pluspunt dat zij alles via slechts één contactpersoon kunnen regelen.”
Initiatiefnemer Vasco Marin besluit: “Het is duidelijk dat niet alleen bij de kmo’s, maar ook bij kleinere zelfstandigen, die soms het hardst getroffen werden door de coronacrisis, een nood bestond om hun digitale kanalen in een stroomversnelling uit te bouwen. Als we dat linken aan het platform dat BREEX ter beschikking stelt om hun administratie en facturatie te digitaliseren, kunnen ze de tijdswinst die hierdoor gegenereerd wordt, benutten om zich aan hun core business te wijden. Zo timmert de BREEX-groep mee aan de weg om onze Belgische kmo’s te digitaliseren.”