Voor het tweede jaar op rij gingen zakenkranten De Tijd en L’Echo op zoek naar Belgische bedrijven die met hun product, dienst of technologie het meeste potentieel hebben om de klimaatuitdagingen te tackelen. 150 bedrijven stelden zich dit jaar kandidaat voor de titel van ‘Changemaker’. Gisterenavond werden de drie winnaars bekendgemaakt: het Limburgse bouwbedrijf Skellet en de Gentse producent van schoonmaakmiddelen Brauzz. werden bekroond door de jury. De West-Vlaamse fabrikant van diepvriesgroenten en -fruit Ardo sleepte de publieksprijs in de wacht.
Lees ook: Lowie Vercraeye (Brauzz.) uitgeroepen tot JCI Jonge Ondernemer van het Jaar
Brauzz. is een Gentse start-up die in 2020 werd opgericht door Lowie Vercraeye, Manush Barvar en Ruben Renaer. Het bedrijf ontwikkelt duurzame huishoudproducten, waaronder wasstrips, bruistabletten voor vaatwas en hervulbare reinigers. Zo kon het bedrijf al een miljoen plastic verpakkingen vermijden. In augustus 2022 haalde Brauzz. een miljoen euro op bij privé-investeerders, waaronder de ondernemers achter Foodbag, Outspot en Pitchdrive, om zijn Europese expansie te ondersteunen.