Familiebedrijven zijn wel vaker vaten vol emotie. Dat wordt nog eens bewezen bij lingerieproducent Van de Velde uit Schellebelle, waar het aandeelhouderschap altijd familiaal is gebleven (met uitzondering van het pakket aandelen dat op de beurs noteert) maar het management werd uitbesteed aan een extra muros manager. Tot in 2016 was dat Ignace Van Doorselaere (nu CEO bij Neuhaus) en nu Erwin Van Laethem.
Sinds zijn vertrek bij Van de Velde, kwam Van Doorselaere ronduit voor zijn mening uit. In interviews liet hij onder meer weten dat hij de rol van de familieleden in het bedrijf niet altijd goed begreep. Hij stelde ook dat de lange termijn in zijn ogen altijd voorrang moest hebben op het korte termijn gewin. Het voorbije weekend reageerde sterke man Herman Van de Velde in de media. Hij zei onder meer dat zijn gewezen CEO een nogal dominante persoonlijkheid had en dat Van Doorselaere blijkbaar ook schrik had van hem. “Alsof ik me als voorzitter te veel zou moeien met de operationele zaken”, aldus de gentlemen bij uitstek Herman Van de Velde.
Veel meer dan een klein uitslaand brandje is het ook niet, al willen bepaalde media de wederzijdse standpunten afschilderen als du jamais vu. In een opiniestuk gaf Van Doorselaerle wel nog eens zijn ongezouten mening over de do’s en de don’t do’s binnen familiebedrijven, met inderdaad enkele sneren naar zijn ex-werkgever. Zoals: leer merci te zeggen aan de mensen die hard voor u vechten en steun de CEO in alle omstandigheden.