Boobs-‘n-Burps, de Belgische specialist in alles wat met borstvoeding te maken heeft, die in ons land winkels uitbaat in Dilbeek, Antwerpen en Gent, is gestart met een crowdfundingcampagne. De bedoeling is om 15.000 euro in te zamelen om kolven te kunnen kopen en die te verspreiden onder kansarme moeders. “In België start 76% van de moeders met borstvoeding”, zegt CEO Roeline Ham. “Bij kansarme moeders ligt dat cijfer véél lager: 35%. Borstgevoede kinderen zijn nochtans minder frequent ziek, sneller hersteld, hebben op latere leeftijd minder kans op obesitas,
zijn minder allergisch en hebben minder luchtweginfecties.”
Boobs-’n-Burps is op 18 mei een crowdfunding campagne gestart om 15.000 euro in te zamelen om kolven aan te kopen en ze te verspreiden onder kansarme moeders. Omdat dat duurzamer is dan potten kunstmelk weg te geven. De teller staat op nu al op 50%, de campagne loopt nog tot 30 juni.
Boobs-’n-Burps vindt het unfair dat er goede kolfapparaten op de markt zijn, maar dat
die door prijs, onwil of schaarste onbereikbaar zijn voor het merendeel van de mama’s.
Daarom heeft Boobs-‘n-Burps besloten om via crowdfunding zelf kolven aan te schaffen en ze breed ter beschikking te stellen: tegen een faire prijs voor wie kan, gratis voor wie het niet kan betalen. Want elke moeder, ongeacht haar status of afkomst, heeft recht op goed materiaal.
Is het de taak van een bedrijf om dat te doen ? Roeline Ham vindt van wel. “Anno 2015 moet élk bedrijf ethisch en duurzaam ondernemen. Het heeft geen zin om naar anderen te kijken, af te wachten.”
.