Netwerkorganisatie BNI (Business Network International) kijkt naar eigen zeggen terug op een bijzonder sterk jaar, ook in Oost-Vlaanderen.
“De BNI-resultaten in Oost-Vlaanderen tonen aan dat netwerken meer dan ooit loont”, geeft Dirk Verschueren, Executive Director BNI Oost-Vlaanderen (foto) aan. “Onze vershillende chapters in de provincie waren in 2015 goed voor 7.429 aanbevelingen, en die vertegenwoordigen een totaalomzet van 10.959.753 euro.”
Ook de resultaten van BNI Vlaanderen kleuren felgroen. Daar leverden 40.269 aanbevelingen een totaalomzet op van 50.171.383 euro. Wat betekenen die cijfers nu concreet?
“Dat de BNI-leden van de verschillende afdelingen in Oost-Vlaanderen – er zijn er in de belangrijkste Oost-Vlaamse steden zoals Gent, Lokeren, Beveren, Dendermonde, Deinze, Sint-Niklaas, Aalter en Oudenaarde – in 2015 bijna elf miljoen euro aan omzet gegenereerd hebben, met en voor elkaar”, zegt Dirk Verschueren. “BNI Oost-Vlaanderen is in volle groei en wil dit cijfer volgend jaar ruimschoots overtreffen.”
BNI is een strak georganiseerde commerciële en professionele netwerkorganisatie die via netwerkmomenten ondernemers elkaar breter doet leren kennen zodat ze voor elkaar reclame gaan maken bij hun respectievelijke relaties.
“Onze cijfers bewijzen dat mond-tot-mondreclame nog steeds de meeste opdrachten oplevert tegen de laagste kost”, geeft Dirk Verschueren nog aan. “Lokale zakenlui, stuk voor stuk ondernemers die het grote professionele belang inzien van correcte netwerking, verenigen zich in een BNI-chapter en komen wekelijks op een vast tijdstip bijeen. Op die manier leren ze elkaar goed kennen en kunnen ze elkaar zo gericht mogelijk aanbevelen aan hun netwerk. Door het wekelijks samenkomen wordt het netwerk van een ondernemer uitgebreid met het netwerk van alle andere BNI-leden. Hoe meer BNI-leden er zijn, hoe groter het netwerk en hoe hoger de extra omzetten die gegenereerd kunnen worden.”
Onder het motto “Geven loont!” bekijken de BNI-leden hoe ze elkaar aan nieuwe opdrachten kunnen helpen. Niemand introduceert een medelid in zijn eigen netwerk als hij er niet kan op rekenen dat die persoon degelijk werk aflevert. Uiteindelijk hangt ook je eigen reputatie ervan af.