“We hopen dat we de bladzijde van de pandemie nu stilaan kunnen omdraaien en verder kunnen werken aan de heropleving”, zo zei Duquenne tijdens een persconferentie na de publicatie van de halfjaarcijfers van Kinepolis.
De eerste tekenen van het einde van de coronatunnel zijn er alvast. Zo kreeg Kinepolis tijdens de maand juni 7 procent meer bezoekers over de vloer dan in juni 2019, toen er van corona nog geen sprake was. En ook de zomervakantie liep goed, tot de hittegolf het filmbezoek verstoorde. De omzet herstelde nog sterker dan het aantal bezoekers, en lag in het hele tweede kwartaal al iets hoger (+4 procent) dan tijdens dezelfde periode in 2019.
Over de volledige eerste jaarhelft zit Kinepolis nog niet op het niveau van 2019, vooral omdat er in het begin van dit jaar in verschillende landen nog coronamaatregelen golden: zo waren de Nederlandse en een deel van de Canadese bioscopen gesloten tot eind januari. In totaal kreeg de bioscoopuitbater van januari tot en met juni 13,7 miljoen bezoekers over de vloer, 77,2 procent van het aantal bezoekers in de eerste helft van 2019. De omzet klokte af op 228 miljoen euro, of 93,5 procent van de omzet in dezelfde periode in 2019.
Opnieuw winstgevend
Dat de omzet sneller herstelt dan het aantal bezoekers, komt omdat tickets duurder werden (gemiddeld 5 procent) en omdat bezoekers gemiddeld meer uitgeven aan bijvoorbeeld luxezetels, drank en snoep. Nog een positief signaal is dat Kinepolis erin slaagde om opnieuw winstgevend te worden, ondanks de impact van de coronamaatregelen in het begin van het jaar. De nettowinst bedroeg in de eerste jaarhelft 9,1 miljoen euro, waar er een jaar eerder nog een verlies van bijna 46 miljoen euro in de boeken moest worden geschreven.
“Veel groepen die zich niet hebben voorbereid op het ‘nieuwe normaal’ zullen mogelijk ten prooi vallen aan overnemers.”
CEO Eddy Duquenne
Voldoende signalen om CEO Duquenne optimistisch te stemmen. Om te beginnen voor de rest van het jaar. “Het derde kwartaal zal wat moeilijker zijn, omdat het filmaanbod iets minder sterk is, maar het vierde kwartaal belooft zeer sterk te worden met onder meer ‘Avatar 2′”, zo klonk het.
De topman sloot zelfs niet uit dat Kinepolis over het hele jaar een ebitda (winst voor aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) kan realiseren die het record van 2019 (zowat 145 miljoen euro) benadert. Tijdens de eerste zes maanden realiseerde Kinepolis een ebitda van 68,2 miljoen euro.
Blockbusters
Het zijn momenteel vooral de grote blockbusters die volk naar de cinema doen komen. De drie populairste films in de eerste helft van dit jaar bij Kinepolis – Top Gun: Maverick, Doctor Strange in the Multiverse of Madness en Spider-Man: No Way Home – lokten elk meer dan een miljoen bezoekers. De top vijf, met ook The Batman en Jurassic World Dominion, was goed voor ruim 38 procent van alle verkochte tickets, waar dat in 2019 minder dan een kwart was.
“Blockbusters hebben een belangrijk aandeel in het herstel van het bioscoopbezoek”, zegt Duquenne daarover. “Mensen maken voor de grote films plaats in de agenda, voor de kleinere, minder bekende films doen ze dat nog minder.” Hij denkt dat dat in een volgende fase zal veranderen. “We verwachten dat ook middelgrote en lokale films de komende maanden zullen aanknopen bij hun volle potentieel.”
Ook op de langere termijn is Duquenne optimistisch. “Onze groep is sterk. We hebben ons tijdens de pandemie voorbereid op een scenario dat we 25 procent van de bezoekers zouden verliezen en toch dezelfde resultaten zouden halen als in 2019”, zo zei de CEO.
Hij verwacht niet dat dat scenario zal uitkomen, maar denkt eerder dat de meeste bezoekers zullen terugkeren. En als dat gebeurt, “zullen onze financiële resulaten dramatisch beter zijn dan die die we vandaag kunnen aankondigen”.
1.117 schermen
“We zien het ook rooskleurig in qua overnameopportuniteiten”, voegde Duquenne nog toe. “Veel groepen die zich niet hebben voorbereid op het ‘nieuwe normaal’ zullen mogelijk ten prooi vallen aan overnemers”, klonk het. Al benadrukte de CEO dat Kinepolis “voorzichtig zal groeien”.
De bioscoopuitbater kondigde een week geleden aan de uitbating over te nemen van twee Spaanse bioscoopcomplexen, in Mataro (Barcelona) en Marbella. Na die overname zal de groep wereldwijd 110 bioscopen in de portefeuille hebben, goed voor 1.117 schermen en bijna 200.000 zitplaatsen.
LEES OOK. Laserprojectie, luxezetels en snoepwinkels: Kinepolis gaat premium in Spanje
De groep maakte donderdag nog bekend dat Jeroen Mouton vanaf midden november de nieuwe financieel directeur (CFO) wordt. Mouton is nu nog aan de slag bij Roularte Media Group.