Echte ondernemers klagen niet over crisissen, maar nemen het heft in handen. Terwijl de kranten vol staan van de berichten over hoe moeilijk de moderetail het momenteel heeft, doen de dertigers Julie Van Waes en Véronique Duponselle, die nota bene respectievelijk advocate en ingenieur lucht- en ruimtevaart van opleiding zijn, van zich spreken.
Nadat ze eerder al Jo.mode in Lochristi overnamen en dat bedrijf samen met de vorige eigenaars volgens het principe van “8 eyes management” leiden, stappen ze nu ook enthousiast in Focus Brandstore in Izegem.
“We moeten af van de negatieve connotatie van het woord crisis”, zegt Véronique Duponselle. “Ondernemen, betekent nu eenmaal omgaan met constante veranderingsprocessen. Vijfjarenplannen zijn niet meer van deze tijd, want de enige constante is de steeds snellere verandering. Daarom moeten bedrijven zich permanent heruitvinden en soepel en flexibel zijn om met alle veranderingen te kunnen omgaan. Precies daarom leek het ons een uitdaging om in de wereld van de moderetail aan de slag te gaan. De essentie – en de grote voldoening – van ondernemen bestaat erin om veranderingen eigen aan de onderneming, externe veranderingen en veranderingen in het eigen gedrag zodanig aan te pakken dat de oplossingen voor groei zorgen, mensen aan werk helpen en de economie doen draaien.”
De vernieuwende aanpak van Julie Van Waes en Véronique Duponselle bleek al uit hun overname van Jo.mode van Jo Legiest en Christine van Hoecke, met wie ze een akkoord afsloten om eerst met zijn vieren de zaak, waar 16 medewerkers aan de slag zijn, te leiden, om ze dan in een later stadium helemaal over te nemen.
“Ondernemen is voortdurend vernieuwen”, zegt Julie Van Waes, “maar het is ook behoden wat goed is. Daarom bouwen we voort op het bestaande kwaliteitsassortiment dat we willen aanvullen met nieuwe collecties. Topkwaliteit van de producten blijft natuurlijk bijzonder belangrijk, maar kleren zijn ook emotie en klanten willen ook een verhaal bij die kleren. Daarom besteden wij ook aandacht aan storytelling, bijvoorbeeld over Tommy Hilfiger, maar ook over duurzame en ecologisch verantwoorde mode.”
“Ook Focus Brandstore heeft een sterke reputatie”, geeft Véronique Duponselle nog aan. “Met de overname van die winkel in Izegem, zorgen we meteen ook voor schaalvoordelen. We zijn ervan overtuigd dat de moderetail toekomst heeft. Maar het is zaak om de handen uit de mouwen te steken en geen angst te tonen voor vernieuwing, maar om die juist te omarmen. Wat we tot nu toe gedaan hebben in ons professionele leven, kunnen we perfect ook op Jo.mode en Focus Brandstore toepassen.”