thumbnail_Birdhouse C8

Birdhouse verwelkomt achtste lichting: “Voldoende runway creëren is enorm belangrijk nu”

GENT – Begin september beginnen 17 start-ups aan hun acceleratortraject bij Birdhouse. Ze vormen daarmee de achtste lichting van het programma. In totaal stelden meer dan 428 start-ups zich kandidaat voor de accelerator. Bidhouse biedt aan alle geselecteerde start-ups een gepersonaliseerd programma op maat van hun groei-uitdagingen aan en focust op het schalen van hun onderneming.

Dit najaar starten 17 start-ups aan hun traject in Birdhouse. Elf van hen zullen hun intrek nemen in het Gentse kantoor, de anderen in Antwerpen. Founder en CEO Jan-Willem Callebaut is opgetogen over de 17 start-ups die in de accelerator stappen: “We merken dat in crisistijden veel start-ups enorm wendbaar blijken en zich snel aanpassen aan de realiteit. Toch blijft het belangrijk voor hen om voldoende runway te creëren, en dankzij de financiering van 50.000 euro die elke geselecteerde start-up krijgt en onze fundingtrajecten, kan Birdhouse op dat vlak een grote meerwaarde zijn.”

Callebaut merkt ook op dat er in deze call opvallend veel start-ups deelnamen die op health en ecologie focussen, wat zich ook vertaalde in de uiteindelijke selectie: “Zo zijn er yogalive en Generation Fit, die elk op hun eigen manier de drempel om te sporten willen verlagen. Start-up BRAUZZ. ontwikkelde een manier om schoonmaakmiddelen duurzamer te maken en Contaynor, dat dranken levert, heeft een volledig elektrische vloot die ze opladen via zonnepanelen.”

Ingekort traject

Het acceleratorprogramma onderging een half jaar geleden een grote verandering. Ook deze keer is er verder aan het programma gesleuteld. Zo zijn er de Scale-up Eagles, een groep experts met bewezen scale-upervaring, en zal het programma voortaan niet 6 maanden, maar 4 maanden duren. “De focus komt nog meer te liggen op maatwerk. Daardoor kunnen we sneller schakelen en met onze accelerator grotere meerwaarde bieden op kortere tijd. Deelnemen aan ons acceleratorprogramma blijft intensief voor founders. In dat licht vormt een langer programma niet per se een beter programma”, besluit Callebaut.

“Daarnaast blijven we ons netwerk van scale-up experts, de Scale-up Eagles, verder uitbouwen en stellen we dit ook open naar onze alumni. Het is enorm waardevol om raad te kunnen vragen aan mensen die voor dezelfde uitdagingen stonden. Ze vormen een mooie aanvulling op onze mentoren, die de start-ups tijdens het programma nog steeds intensief blijven begeleiden.”

Verhuis naar MeetDistrict

Ook zal het Gentse deel van de accelerator binnenkort zijn intrek nemen in MeetDistrict in de Ghelamco Arena. “Je vindt op deze plek heel wat innovatieve bedrijven, start-ups en scale-ups terug. Dat zien wij als een extra troef voor onze start-ups en alumni, die zo gemakkelijker contacten kunnen leggen buiten ons eigen netwerk. Bovendien is het een inspirerende omgeving met heel wat voordelen.”

Birdhouse begeleidde ondertussen al 94 start-ups richting groei. Samen haalden ze al meer dan 20 miljoen euro op en groeit hun omzet gemiddeld met 325% per jaar. Meer dan vier op vijf start-ups die deelnamen aan Birdhouse, bestaan vandaag nog steeds.

Geselecteerde start-ups Gent

BRAUZZ.

BRAUZZ. lanceert stijlvolle en duurzame schoonmaakproducten met een innovatieve twist. Ze ontwikkelden een bruistablet met de actieve bestanddelen van schoonmaakmiddel. Vul een fles met water, drop de tablet erin en begin met schoonmaken. Gedaan met wegwerpplastiek!

Carjack

Carjack is een platform dat consumenten begeleidt bij de zoektocht naar de nieuwe wagen en vindt voor hen de beste deal. Zo ontzorgen ze de consument en bieden ze het perfecte platform voor de automotive industrie om aan awareness- & leadgeneratie te doen.

De Kaasconnaisseur

De Kaasconnaisseur is de eerste online kaasspeciaalzaak van Europa die kaasboxen en kaasplanken levert bij jouw favoriete bakker en exclusieve kaasbuffetten op locatie aanbiedt. Daarbij gebruiken ze de kracht van e-commerce, digitale automatisatie en videomarketing om zo de Donald Muylle van de kazen te worden.

Yogalive

Yogalive is een online marktplaats voor live yogalessen dat yoga voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maakt. Ze helpen yogaleraars overal en op elk moment les te geven en zo extra inkomsten te genereren, terwijl yogi’s de kwaliteit en interactie van fysieke yogalessen combineren met het comfort en de efficiëntie van een ‘thuis’sessie.

Jimber

Cybersecurity moet niet limiterend of ongemakkelijk zijn. Jimber is hiervan overtuigd en werkt aan security-oplossingen die dat nastreven. Hun innoverende technologie maakt het mogelijk om gebruikers te beschermen tegen hackers en andere veiligheidsrisico’s, zonder een negatieve invloed te hebben op de gebruikerservaring. Hun oplossingen bevinden zich in de domeinen van isolated browsing, application security, authenticatie en blockchain.

DigiTin

DigiTin is een innovatieve cashless en hybride betaal- en marketingtool waarmee je met jouw bedrijf, school, evenement of sportclub meer inkomsten genereert en meer inzage krijgt in het bestedingspatroon van jouw eindklant. Het vervangt jouw bestaande kassa-en betalingssystemen op een cashflowpositieve wijze.

Funkey

Funkey begeleidt bedrijven naar het ideale teamevent. Via een gebruiksvriendelijk digitaal platform met een divers aanbod van meer dan 350 groepsactiviteiten vinden bedrijven snel en eenvoudig de teambuildingactiviteit die het beste bij hen past. Funkey unlocks the fun in teambuilding!

Generation Fit App

Fit worden hoeft niet duur te zijn. Generation Fit is het eerste Nederlandstalige platform in België dat jou of jouw werknemers op een laagdrempelige manier helpt om thuis te trainen. Word lid en krijg toegang tot de fit-o-theek vol met oefeningen op maat die mee evolueren met jouw niveau. Zo kan je makkelijk thuis trainen wanneer en hoe jij dat zelf wil met jouw eigen playlist via de app of via de website!

SalesNote

SalesNote helpt de verkoper om efficiënter te verkopen via een applicatie. Dit wordt gedaan door het omzetten van gecapteerde data naar waardevolle inzichten en door het faciliteren vóór, tijdens en na een (digitaal) verkoopgesprek.

Statrics

Statrics ontwikkelt software waarmee het brand, creator, atleet en team in de wereld van gaming en esports voorziet van de juiste analytische data.

Zerocopy

Zerocopy is een gratis printservice voor studenten gefinancierd door doelgerichte advertenties op de prints.