LEES OOK. AB InBev lanceert biertrein
Een testtrein werd in juni 2017 in Ninove ontvangen door onder anderen de federaal minister van Mobiliteit (toen François Bellot) en zijn Vlaamse collega (Ben Weyts). “De biertrein is een sprekend voorbeeld van combimobiliteit, waarbij we 5.000 vrachtwagens van de weg halen”, zei bijvoorbeeld Weyts.
Maar nu blijkt dat er na die testrit nooit een structurele verbinding tot stand is gekomen. “Op dit moment is er enkel een testrit gebeurd” op de goederenspoorlijn in Ninove, zo antwoordde huidig federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) onlangs op een schriftelijke vraag van Kamerlid en burgemeester van Ninove Tania De Jonge (Open VLD).
Stille dood
Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver bevestigt dat het project een stille dood stierf. “Het was in 2017 gelanceerd als een proefproject, maar we hebben na tests en analyses moeten vaststellen dat de kostprijs van het transport niet in verhouding stond tot de toegevoegde waarde”, aldus de woordvoerder. Het treintransport bleek duurder dan vervoer per vrachtwagen, en het was ook minder flexibel.
“Het was een goed idee”, aldus nog Dekelver, “maar ondanks de intenties en de goede voornemens bleek het economisch en transportgewijs niet haalbaar.”
De woordvoerder benadrukt dat Delhaize verschillende andere pistes van milieuvriendelijkere levering bewandelt, zoals het inzetten van lng-trucks of hybride vrachtwagens. Er is ook een test bezig met elektrische trucks, die fruit en groenten van Bakker Belgium (onderdeel van Greenyard) in Boom vervoeren naar het Delhaize-distributiecentrum in Zellik.