Luc Bonnaerens-2

Beter online gevonden worden? Marketingkompas wijst je de weg!

LOKEREN - Beter online gevonden worden en verkopen wint -zeker sinds maart- alsmaar aan belang. “Momenteel bespelen vooral onze buurlanden onze Belgische online markt. Er is dus nog veel potentieel voor de Vlaamse bedrijven”, zegt Luc Bonnaerens. Om zoveel mogelijk ondernemers te helpen, lanceert hij Marketingkompas: een platform waarin hij je praktisch en heel concreet de weg wijst op Google, sociale media, je website en e-mailmarketing. Het doel? Bedrijven helpen om beter en meer te verkopen.

De vroegere voorzitter van de Lokerse Feesten heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de communicatiesector. Tien jaar had hij zijn eigen communicatiebureau Combo, en daarna tien jaar zijn eigen webdesignbureau Pixas. Met zijn team ontwikkelde hij 160 websites voor heel diverse ondernemingen: van juweliers tot stellingbouwers en van eenmanszaken tot kmo’s.

“Ik merkte dat nog veel ondernemers geen kaas hebben gegeten van digitale marketing. Het zijn vaak fantastische vakmensen met veel passie, maar weinigen weten hoe ze zich meer zichtbaar kunnen maken. Erg jammer, en daarom wil ik hen via Marketingkompas helpen. Zo kunnen ze hun business online laten groeien”, zegt Luc.

De boot gemist

Marketingkompas is er voor eenmanszaken, maar ook voor grotere kmo’s. “De coronacrisis legde bloot dat heel veel bedrijven niet voorbereid waren op onlineverkoop. De Belgische bedrijven hebben wel een beetje de boot gemist, want ondernemingen uit omringende landen nemen hun deel van onze online markt in. Maar buitenlandse bedrijven helpen niet om lokaal de kosten van de COVID-19-crisis te betalen. Onze Vlaamse ondernemingen wel.”

Enkele dagen voor de lockdown in maart verkocht Luc zijn webagency Pixas. Er stonden al verschillende live opleidingen in heel Vlaanderen ingepland, maar die moest hij annuleren. “Als ondernemer is het dan kwestie om het over een andere boeg te gooien. Ik wou al langer een online platform uitbouwen, maar deze situatie heeft het natuurlijk versneld.”

 

Inspelen op Vlaamse situatie

Luc haalt zijn inspiratie bij Amerikaanse en Nederlandse digitale marketeers, maar brengt ze op een Vlaamse no-nonsense en praktische manier. “Je merkt toch wel een serieus cultuurverschil. In Nederland raden ze je aan om dagelijks een mail te sturen naar potentiële klanten. Vlamingen hebben bij die frequentie het gevoel dat ze worden gespamd en haken daardoor af.”

“Je merkt ook dat vele online marketeers in webinars zichzelf eerst een half uur voorstellen, en daar wil ik van afwijken. Tijdens de webinars kom ik snel to the point met wat en hoe ik hen kan helpen”, legt Luc uit. “Bovendien geef ik voor leden van Marketingkompas een maandelijkse gemeenschappelijke feedbacksessie en Q&A via Zoom. Je wordt dus niet zomaar aan je lot overgelaten. Ik vind het belangrijk om in te spelen op de specifieke situatie waar je als ondernemer inzit en praktisch aan de slag kan. Niemand heeft iets aan een vaag plan.”

Duidelijke workflow

Marketingkompas wijst je de weg om beter online zichtbaar te worden. De focus ligt op social media, Google, e-mailmarketing en verkeer naar je website. “We optimaliseren de conversie en bekijken dus van waar je overal leads kan binnenkrijgen om je verkoop te stimuleren. Hoe kan je goed scoren op Google? Hoe kan je je social media beter inzetten? Je krijgt een duidelijke en chronologische workflow in de opleidingen. En ik geef je alle facetten mee om de instroom van je leads tot het behoud van je klanten te verbeteren.”

“Het is geen rocket science, maar je hebt iemand nodig die alles al eens getest heeft en je zegt wat het beste resultaat geeft. Je kan en mag ook alles in vraag stellen. Zelf probeer ik trouwens systemen in te bouwen om alles zoveel mogelijk te automatiseren, waardoor het sneller verloopt. Het bespaart je veel tijd. Bij Pixas merkte ik bijvoorbeeld dat het voor veel ondernemingen geen evidentie is om meteen een up-to-date e-mailadressenlijst van hun klanten te geven. Maar door structuur en organisatie in te bouwen behaal je echt mooie resultaten. Automatisatie bespaart je veel tijd en levert je geld op.”

Meld je daarvoor aan via Marketingkompas.be en krijg toegang tot de gratis webinars.