Maaltijddozenleverancier Foodbag zal dit jaar een omzet realiseren van 21 miljoen euro, een verdubbeling vergeleken met 2019. Bovendien is het bedrijf ook winstgevend. “We zijn in een jaar tijd drie jaar vooruit geschoten”, vertelt CEO Stéphane Ronse aan De Tijd. Ook HelloFresh publiceerde dit jaar niet toevallig kwartaal na kwartaal recordcijfers.
Foodbag wil zich onderscheiden van zijn concurrenten door te focussen op zijn lokale karakter. “We werken zo veel mogelijk met lokale partners en seizoensgebonden en biologische ingrediënten”, zegt Ronse. “We willen graag verder groeien door ook nieuwe zakenmodellen te ontwikkelen. Zo lanceerden we bijvoorbeeld Canteen, waarmee je een aperobox of bereide maaltijden voor op het werk kan bestellen. Bedrijven kunnen werknemers hiermee ook thuis verrassen met een lunch. Daarnaast zetten we met Foodbag in op expansie in Wallonië.”
Dat de markt voor maaltijdboxen na corona weer zal inzakken, vreest de CEO niet: “Ik ben ervan overtuigd dat we binnen tien jaar het grootste deel van onze voeding online zullen kopen”, zegt hij. “De klassieke supermarkt is toch een oubollig concept? Je moet er aanschuiven om te betalen, en je moet heen- en terugrijden.”
Foodbag opereert vanuit het Gentse Dok Noord. In 2019 fuseerde de start-up met zijn Antwerpse sectorgenoot Smartmat. Inmiddels is het maaltijdboxenbedrijf voor de helft in handen van Korys, de holding van de familie Colruyt.