SINT-NIKLAAS/BEVEREN/NINOVE/AALST/GENT – Belgische shoppers kunnen vanaf maandag 11 mei opnieuw in alle veiligheid winkelen in de populaire shoppingcenters, zoals Waasland Shopping en Gent Zuid. De grootste beheerders van shoppingcenters in ons land – CEUSTERS, AG Real Estate en Wereldhave Belgium – hebben de voorbije weken de krachten gebundeld en een nauwkeurig relanceplan uitgetekend voor een vlotte, aangename en veilige heropening van de winkels.
Een hele titanenklus, want het gaat gemakkelijk over meer dan 1.000 winkels die op hetzelfde moment openen. Concreet zullen klanten en winkeliers rekening moeten houden met enkele eenvoudige, maar duidelijke spelregels die ook zichtbaar zullen zijn op infoborden en digitale schermen.
Zo zullen de parkings lichtjes worden aangepast waardoor bezoekers op een gestructureerde manier het shoppingcenter betreden en verlaten. Om social distancing mogelijk te maken zal telkens 1 parkeerplaats open gelaten worden. Afhankelijk van de grootte van het shoppingcenter, zullen slechts een beperkt aantal ingangen worden geopend. Telkens zal er één deur voor de toegang en een andere deur voor de uitgang voorzien zijn. De shoppingcenters worden bovendien zo veel als mogelijk vrij gemaakt van banken en planten om de vrije doorgang zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Real-time opvolging van aantal bezoekers
Het aantal aanwezige bezoekers in de gesloten shoppingcenters zal net zoals in de winkels ook beperkt worden tot één bezoeker per tien vierkante meter. Waar technisch mogelijk, zullen de beheerders de bezoekersaantallen voortdurend in real-time monitoren.
Het spreekt voor zich dat ook hygiëne zeer belangrijk is. Daarom zal je bij het binnenkomen van het shoppingcenter de mogelijkheid krijgen om je handen te desinfecteren met een voorziene spray of handgel. Afhankelijk van de grootte van de shoppingcenters zullen er ook schoonmaakploegen aan de slag zijn om contactoppervlakken extra te ontsmetten en te reinigen.
Gratis mondmaskers
Wie geen mondmasker bij zich heeft, kan dit aanschaffen aan een infobalie of automaat. De beheerders van de shoppingcenters hebben samen momenteel ruim een kwart miljoen mondmaskers klaarliggen. In de shoppingcenters van CEUSTERS en AG Real Estate worden die gratis ter beschikking gesteld voor de shoppers. Bij Wereldhave Belgium wordt een kleine bijdrage van maximum twee euro gevraagd, maar de opbrengsten worden doorgestort naar een goed doel.
Beperkte toegang shops
Net zoals dat in de supermarkten al een tijdje geldt, zullen winkeliers op wat drukkere momenten de toegang tot hun shop beperken. Wie van plan is om met jonge kinderen en/of een baby naar het shoppingcenter te komen, houdt er best rekening mee dat de speelhoeken en babycorners gesloten blijven.
De beheerders van de shoppingcenters benadrukken dat ze de maatregelen van de overheid vanzelfsprekend zullen opvolgen. Ook voor de leveranciers en de onderaannemers van de shoppingcenters zijn overigens aangepaste hygiënemaatregelen voorzien.
Gezond verstand en discipline
“We rekenen op het gezonde verstand van de bezoekers om de nodige social distance te bewaren. Wij zijn ervan overtuigd dat, mits de nodige voorzorgsmaatregelen en discipline van elke winkelier en bezoeker, de versoepeling van de maatregelen de consument een aangename winkelervaring kan geven die de retailsector op haar beurt opnieuw wat broodnodige zuurstof kan geven”, klinkt het.
CEUSTERS, AG Real Estate en Wereldhave Belgium beheren 25 shoppingcenters in ons land, waaronder Waasland Shopping (Sint-Niklaas), Warande (Beveren), Pieter Van Aelst (Aalst), Ninia (Ninove), Gent Zuid (Gent) en Overpoort (Gent).