De horeca is bijna twee maanden volledig opnieuw open, maar dat betekent niet dat de Belg de weg naar zijn favoriete restaurant of brasserie helemaal heeft teruggevonden. Amper één op de vier Belgen (24%) geeft – ondanks de zomervakantie – aan volgende maand meer dan één keer per week op restaurant te gaan. Wie wekelijks uit eten gaat, doet dat vooral om verloren tijd in te halen (16%) of omdat hij/zij vreest dat de horeca misschien wel opnieuw dicht zou kunnen gaan na de zomer (7%).
Vier op de tien Belgen (38%) geven echter wel aan dat ze in de maand augustus toch nog één keer op restaurant zullen gaan. Dat is een stijging met 15% ten opzichte van november 2020 – enkele weken na de tweede sluiting van de horeca – toen amper 23% zin had in een restaurantbezoek. Er zijn echter ook veel Belgen die nu nog steeds weigerachtig staan ten opzichte van een restaurantbezoek: 38% zal in augustus helemaal niet uit eten gaan.
Volgens Sam Bursens, Manager Business Development Benelux bij Lightspeed, zitten er verschillende redenen achter de terughoudendheid van de Belg: “Hoewel veel restaurantbezoekers enthousiast zijn om terug naar hun favoriete bar of restaurant te gaan, geven heel wat Belgen aan niet de financiële mogelijkheden te hebben om aan ‘revenge spending’ te doen. Maar er is ook goed nieuws: een kwart van de Belgen gaat minstens één keer per week op restaurant en 10% zegt zelfs 3 keer per week of meer te gaan. Die steun van de consument is voor onze lokale horeca enorm belangrijk.”
Cash betalingen zijn passé
Nog opvallend: wat betreft de betalingsmogelijkheden zegt 4 op de 10 Belgen (38%) een restaurantbezoek over te slaan als er niet met kaart betaald kan worden. Amper een kwart van de klanten verkiest nog om cash te betalen. 53% zegt liever met de kaart te betalen omdat dat tijd bespaart en de helft verkiest contactloze betalingen omwille van de hygiëne. 91% van de klanten ziet voordelen in het betalen met kaart of smartphone in plaats van cash.
“Hoewel 7% van de Belgen nog bang is om terug op restaurant te gaan, zien we dat 49% van de Belgen om hygiënische redenen de voorkeur geeft aan contactloos betalen. Wij geloven dat Lightspeed hier is om bedrijven te helpen van de digitale technologieën te gebruiken om deze trend sneller te laten aanslaan en ervoor te zorgen dat consumenten eerder terugkomen naar de restaurants”, aldus nog Sam Bursens.
Het onderzoek licht ook de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche toe. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren blijken de belangrijkste voordelen zijn (42% en 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen, en bezorging (21%) en de mogelijkheid om met verschillende methoden te kunnen betalen (34%) zijn belangrijke voordelen.
“De afhaal- en bezorgopties worden zeer gewaardeerd door de Belgen. Uit ons onderzoek blijkt nogmaals dat de kanalen waarmee horecaondernemers in het afgelopen jaar hun hoofd boven water hebben kunnen houden, hun populariteit niet verliezen. Het zit in het bloed van horecaondernemers om gastvrij te zijn naar alle gasten. Als ze daarbij zo veel mogelijk innovatie toepassen, staat er niks anders dan een succesvolle zomer op hen te wachten.”