De horeca blijft een bijzonder moeilijke sector om in te ondernemen en in de wekelijkse lijst van faillissementen staan steevast ook restaurants die noodgedwongen de deuren moeten sluiten.
De smaak van de consumenten verandert nu eenmaal snel en er komt almaar meer concurrentie, onder meer van pop-upretaurants en foodtrucks. Als een restaurant het kwarteeuw volhoudt zoals het geval is met Elckerlijc in Maldegem, is dat dan ook een reden om de feestkurken te laten knallen.
En als dat restaurant dan nog eens wordt uitgebaat door Peter De Clercq, die naam en faam verwierf als grillspecialist en ex-wereldkampioen barbecue, staat het helemaal vast dat de verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaat. De Clercq heeft immers al genoeg marketingwatertjes doorzwommen om te weten dat elke gelegenheid goed is om de naambekendheid nog wat op te schroeven.
Naar aanleiding van de vijfentwintigste verjaardag van het restaurant pakt de bekendste kok van het Meetjesland uit met een boek, een film over zijn leven én een speciale gin. Daarmee geeft De Clercq aan dat hij de trends op de voet blijft volgen.
Hoewel hij in een interview met Het Laatste Nieuws aangaf, dat ook hij in zijn beginjaren zwarte sneeuw heeft gezien, is hij een ondernemer pur sang die op veel verschillende manieren creatief probeert te zijn en daar ook de vruchten van weet te plukken.