Het Lokerse transportbedrijf werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht en kende de voorbije twintig jaar onder leiding van Alfons Buyl, de derde generatie, een sterke groei. Hij bouwde het familiebedrijf uit tot een gevestigde naam in nationaal en internationaal transport en specialiseerde zich in vervoer op Zwitserland. Maar het plotse overlijden van de eigenaar en zaakvoerder in 2017 op amper 51-jarige leeftijd zorgde ervoor dat schoonzoon Jef Verbeke, die amper een half jaar aan de slag was in het bedrijf, het roer noodgedwongen moest overnemen.
“We hebben de eerste moeilijke jaren zonder Alfons kunnen overleven dankzij de inzet van ons team en onze chauffeurs”, vertelt Verbeke. “Maar er komen heel wat uitdagingen op de transportsector af, zoals het tekort aan chauffeurs en de opkomst van alternatieve brandstoffen en aandrijvingen. De familie vond het daarom het goede moment om op zoek te gaan naar een partner met de juiste visie en waarden om het levenswerk van mijn schoonvader verder te zetten.”
Personeel overgenomen
Die partner wordt dus wegvervoerder Xwift uit Nazareth. Die transportgroep werd in 2007 opgericht door Pieter Denys en groeide op 15 jaar tijd uit van een eenmanszaak tot een uit de kluiten gewassen transportbedrijf met 160 chauffeurs, 130 voertuigen en een 50-tal opleggers. “Het is onze visie om al ons vervoer in eigen beheer te doen en met eigen wagens”, zegt Denys. “We zijn gespecialiseerd in exprestransport en dedicated rondritten.”
Hij neemt het personeel en de volledige vloot van 45 trekkers en 110 opleggers en ook de bedrijfsterreinen van Buyl aan het Lokerse Industriepark helemaal over. Op langere termijn wordt Xwift ook de bedrijfsnaam in Lokeren. “Maar dat zal gebeuren met het nodige respect voor het verleden van Buyl Transport”, vult Denys aan.
LEES OOK. Primeur 2.0 voor Xwift: truckers krijgen bedrijfswagen
Retrotruck
Op die site in de Dijkstraat wil Xwift een nieuw logistiek centrum bouwen. “Het warehouse zal 10.000 vierkante meter groot zijn”, zegt Denys. Jef Verbeke zal de leiding over het nieuwe magazijn nemen als manager. “Met de nieuwbouw wordt ook de werkgelegenheid op de site opgetrokken van zes naar vijftien werknemers. Bovendien komt met de nieuwbouw ook een plan van mijn schoonvader uit. Want ook Alfons had al het idee om een nieuw magazijn te bouwen. We gaan trouwens de retrotruck, waarop hij zo fier was, een prominente plaats geven op de nieuwe site.”