Ieder jaar overleggen Voka en de Wetterse bedrijven met het gemeentebestuur. En ieder jaar komt dezelfde bezorgdheid terug: de moeilijke bereikbaarheid van de industrieterreinen Kwatrecht, Vantegem en vooral Stookte in Overschelde. De werkgeversorganisatie is dan ook tevreden dat de Scheldebrugknoop is doorgehakt.
“Vrachtwagens die van en naar Stookte moeten rijden, kunnen al niet meer via Destelbergen rijden door een tonnagebeperking in die gemeente”, zegt Christel Geltmeyer van Voka. “Ze rijden via de R4 in Laarne naar de E17 of via het Boergondisch Kruis, E40 en R4 naar de E17.”
“Ook onveiligheid aanpakken”
“Maar het Boergondisch Kruis (het Kruisen, red.) is een berucht verkeersknooppunt, en met de huidige plaats van de brug rijdt er nog veel vrachtverkeer door Wetteren-centrum. Zo verliezen vrachtwagenchauffeurs tijd in de files en zorgt het voor langere wachttijden voor leveringen. Dat kost ook geld.”
Het is er bovendien onveilig. Voka roept de vier Scheldebrugpartners op om behalve de brug zelf ook te investeren in veiliger fietsinfrastructuur. “Op de Coopallaan liggen geen afgescheiden fietspaden. Dat is minder veilig voor de buurt, het Scheppersinstituut en voor werknemers van onze bedrijven, en die nemen steeds vaker de fiets. Men moet de komende periode gebruiken om de hele regio beter te ontsluiten. De nieuwe Scheldebrug is maar één puzzelstukje in dat geheel.”
Voka is dus tevreden, maar dat geldt niet voor natuurvereniging Natuurpunt. “Nee, met de keuze van de nieuwe locatie zijn wij niet gelukkig”, zegt voorzitter Antoon Blondeel van de afdeling Scheldeland. “Opnieuw wordt er openruimtegebied ingenomen. Ik onderschrijf dat er nu veel verkeer door Wetteren-centrum passeert, maar tijdens de schoolvakanties is dat al véél minder. We vinden dat niet genoeg doorwegen om alweer open ruimte te gaan innemen.”
Natuurpunt had de dag voordat het nieuwe tracé werd beslist, nog opgeroepen om de beslissing uit te stellen. Het vindt dat er onvoldoende onderzoek is gebeurd naar de gevolgen. “Ik heb de indruk dat hier een politieke voorkeur wordt doorgedrukt, en geen beslissing die op cijfers of wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd.”
“Dit is ook een gemakkelijkheidsoplossing. Omdat de brug buiten het centrum gebouwd zou worden, verwacht men waarschijnlijk minder protest. Al zijn er ook middenstanders, landbouwers en inwoners van Overschelde en Ten Ede tégen dit gekozen tracé.”
Blondeel kondigt aan dat Natuurpunt “vermoedelijk” bezwaarschriften zal indienen. “Overheden hebben het over mooie principes zoals een bouwshift of het beschermen van open ruimte, en in dit dossier schuift men dit toch wel makkelijk aan de kant. Men moet ophouden met altijd maar open ruimte in te palmen. En als men dat wel wil doen, moet men dat wetenschappelijk onderbouwen. Dat is hier onvoldoende gebeurd.”