download (13)

Bax&Delforge helpen schepenen aan een goede start

SINT-NIKLAAS – Hotel Serwir in Sint-Niklaas wordt de uitvalsbasis van waaruit Guy Delforge uit Bornem en de Nederlander Wouter Bax dit jaar een reeks trainingen voor kmo’s en politici aanbieden. Deze maand gaan Bax&Delforge van start met een reeks communicatietrainingen voor de nieuwe schepenen die beginnen aan hun ambtstermijn. Ze krijgen de vaardigheden aangereikt om te bouwen aan hun reputatie en optimaal te communiceren met de inwoners van hun gemeente.

Bax&Delforge is een samenwerkingsverband van de Nederlander Wouter Bax en de Belg Guy Delforge. “Onze trainingen zijn ontstaan uit jarenalnge ervaring als journalisten bij tal van Vlaamse en Nederlandse media en als communicatiemannen in media en communicatie”, zeggen de twee.

Twee klinkende namen

Guy Delforge is een autoriteit op het vlak van regionale media en doceert aan de Erasmushogeschool Brussel. “Ik heb op zowat alle stoelen gezeten binnen de lokale en regionale journalistiek”, zegt hij. “Ik begon als reporter, was eindredacteur, nieuwsmanager, chef van de regioredactie van Het Nieuwsblad, hoofdredacteur en algemeen directeur van een regionale tv-omroep en leidde de redacties van een nationale groep huis-aan-huisbladen.”

Ook Wouter Bax reed een sterk parcours in de journalistiek. Zo was hij redacteur Europa voor Trouw, bouwde bij die Nederlandse krant de onlineredactie uit, was hoofdredacteur van NU.nl en leidde de onlineredactie van de NOS. “Nadat ik een tijd Hoofd Media van de Stad Amsterdam was, voelde ik me ook heel goed thuis in communicatie.”

Schepenen en burgemeesters klaarstomen

De eerste training van Bax&Delforge in Vlaanderen is bedoeld voor nieuwe schepenen en burgemeesters. “De dag dat je schepen wordt, krijg je heel veel op je bord”, zegt Bax. “De mensen zijn van dag één niet alleen geïnteresseerd in je beleid, maar ook in wie je bent en wat je doet. Het is een hele kunst om een sterke reputatie uit te bouwen en tegelijk je hoofd bij de dossiers te houden.”

“Je moet heel goed kunnen inschatten wat je reputatie is, hoe je die sterker maakt en beschermt”, zegt Delforge. “De sterkste tool daarvoor is communicatie. We werken tijdens onze trainingen met kleine groepen en reiken onze cursisten handvatten en tools aan om hun reputatie te versterken en een degelijke communicatie uit te bouwen. We organiseren deze cursus nog enkele dagen in februari en maart. Later dit jaar volgen enkele exclusieve trainingen voor kmo’s en plannen we halvedagtrainingen over digitale communicatie voor bedrijven en politici.”

Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor de Basistraining Reputatie & Communicatie in Hotel Serwir in Sint-Niklaas op donderdag 14 februari en woensdag 20 maart.