Volvo Gent had heimelijk gehoopt om de accufabriek naar onze contreien te halen, en deed daarvoor ook het nodige lobbywerk. De investering is ook niet niets. De nieuwe fabriek moet tegen 2025 batterijen produceren voor om en bij de 500. 000 auto’s van het merk Volvo en het luxueuze zusterbedrijf Polestar, dat overal – ook bij ons – aan een opmars bezig is. Volgens plan zouden 3.000 nieuwe jobs in het leven worden geroepen, een cijfer om van te dromen. Het feit dat hier zo moeilijk nieuwe medewerkers te vinden zijn, heeft allicht ook in het nadeel gespeeld van Gent.
De keuze voor Göteborg heeft anderzijds ook iets logisch. Niet ver van Göteborg heeft Volvo immers ook zijn researchcentrum liggen, en dat zorgt voor een natuurlijke kruisbestuiving. Vast staat dat nu al dat de nieuwe fabriek een succesnummer wordt. Andere automerken, zoals BMW en Volkswagen, hebben nu al interesse getoond en ook contracten ondertekend. Er is volgens officiële cijfers sprake van een orderboek van 26 miljard euro.