HAMME – Bart Steukers (58) wordt op 1 april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd bij Agoria met pensioen zal gaan. “De raad van bestuur maakte deze beslissing nu al voor een vlotte transitie in moeilijke coronatijden”, zegt Lambotte.
Oost-Vlaming Bart Steukers, afkomstig uit Hamme, kent Agoria en de technologiesector van binnenuit. Hij werkt sinds 2016 als directeur Context van Agoria. Hij zette de koers uit voor de activiteiten van Agoria in de digitale en maakindustrie, gaf mee vorm aan het studiecentrum en coördineerde de belangenbehartiging. Daarvoor werkte hij elf jaar bij Unisys, waar hij opklom tot General Manager Continental Europe, en achttien jaar bij IBM als Public Sector Executive voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
“Die grote affiniteit met de technologiesector en zijn betrokkenheid bij Agoria en onze leden vormden belangrijke elementen voor de raad van bestuur om Bart Steukers te benoemen”, zegt Marc Lambotte. “Dat, in combinatie met de succesvolle manier waarop hij ‘Be The Change’, ons project rond de toekomst van de arbeidsmarkt, heeft geleid en verder uitgebouwd. Dankzij dat project liggen de recepten voor de relance van de arbeidsmarkt nu al op tafel. We weten perfect welke jobs tegen 2030 zullen verdwijnen, welke erbij komen en wie zich best bij- of omschoolt.”
In de voetsporen van Lambotte
Bart Steukers volgt Marc Lambotte op, die CEO is sinds 2014 en op 1 april 2021 op 65-jarige leeftijd bij Agoria met pensioen zal gaan. “Maar ik voel me kiplekker en ga dus niet rusten”, zegt Lambotte. Hij gaat aan de slag als zelfstandige. “Het is niet evident om Marc op te volgen. Hij laat een zeer sterke en gezonde organisatie achter en is communicatief ook ontzettend sterk. Het is een eer om van hem te kunnen leren en in zijn voetsporen te mogen treden”, zegt Steukers.
Draagvlak voor digitale transformatie
“De digitale transformatie vraagt een breed draagvlak, zeker na de enorme economische en menselijke schok die we meemaken. Dat draagvlak wil ik mee verstevigen. Geen enkele sector van de Belgische economie ontsnapt aan de gevolgen van de digitalisering, maar de impact is voor elke sector anders. Niet de technologie maar de mindset is de grootste uitdaging bij digitale transformatie. Een bedrijf dat wil digitaliseren moet tijd en middelen hebben, maar eerst en vooral de mensen meekrijgen. Die handschoen neem ik op”, aldus Steukers.