Bart Coeman: “Ik geloof in discount in non-food”

????????????????????????????????????

Bart Coeman heeft in de Belgische retailwereld een naam die luidt als een klok.  De West-Vlaamse ondernemer bouwde vrijetijdsketen Fun, met een fors accent op speelgoed, uit tot de nummer twee in de sector. Eind maart van dit jaar startte hij in Roeselare onder de naam Yess! met de eerste winkel van een nieuwe non-food discountformule. Het concept slaat aan en de bedoeling is om nog dit jaar ook in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen vestigingen te openen.

De formule bestaat uit een groot aanbod van “fast moving consumer goods“’ en situeert zich in de assortimenten fashion accessoires, personal care, tuindecoratie, party, tafeldecoratie, huishoudelijk textiel, schoonmaakgerief, huishoud, koken, bakken, hobby voor kind en volwassenen, opbergen, gordijnen, wanddecoratie, inpakken, gift, electronics, batterijen, snoep, enzovoort. Naast het permanente aanbod worden ook per seizoen andere artikelen aangeboden zoals tuinmeubelen tijdens het voorjaar en de zomer, of kerstartikelen in het najaar.

Coeman boort met dit initiatief een nieuwe retailformule aan, met een aanbod van diverse assortimenten, dat tot dusver nog niet bestond op de Belgische retailmarkt.

“Het succes van Action, dat vorig jaar een geconsolideerde omzet boekte van net geen twee miljard euro, waartoe ook de honderd Belgische vestigingen flink bijdroegen, bewijst dat er grote belangstelling is voor de non-food discount”, zegt de bedrijfsleider. “Dat is ook niet verwonderlijk, want de economische motor slaat niet echt aan. De doorsneeconsument is dan ook nog altijd niet geneigd om de portemonnee breed open te trekken. Ik verwacht ook niet dat daar snel verandering in zal komen. Er zijn immers veel te veel onzekerheden. Denk maar aan de terreurdreiging, de vluchtelingencrisis en de vragen die iedereen zich stelt rond het mogelijke verdwijnen van zijn job, nu fenomenen als artificiële intelligentie, robotisering, zelfrijdende auto’s en 3D-printing zich steeds nadrukkelijker doorzetten. Vandaar ook dat er nog nooit zoveel geld op spaarboekjes is geparkeerd, hoewel het daar omwille van de rente die de facto 0% bedraagt, niets meer opbrengt.”

Coeman gelooft dan ook heel sterk in discount. Ook in de kledingsector is het in de Primark-vestigingen elke dag over de koppen lopen. Met yess! proberen wij in te spelen op deze nieuwe trend.

Dat gebeurt momenteel ook met een hele resem producten voor “terug naar school” die door yess! in een promotiefolder worden aangeprezen voor een prijs van minder dan één euro. “En dit zonder in te boeten aan kwaliteit”, zegt Bart Coeman. We hebben een zeer breed netwerk van aanbieders, zowel in Europa als Azië, vandaar dat wij heel scherp kunnen inkopen bij producenten die eenzelfde kwaliteit leveren als de grote merken. Inspelend op het verlangen van de klanten om de kosten voor basisproducten niet te hoog te doen oplopen, bieden wij die dan ook graag tegen een zeer lage prijs aan. Ik ben ervan overtuigd dat we zo de perceptie zullen kunnen doorbreken dat de periode van “terug naar school” voor elk gezin een zware hap uit het budget betekent.”