de semiOndernemingen stellen op 28 mei 2015 hun deuren open voor jonge potentiële talenten. “De C.O.O.L.E. tour”, georganiseerd door UNIZO in samenwerking met Jobkanaal, trekt op 28 mei 2015 door heel Vlaanderen.
C.O.O.L.E. staat voor Competent, Opgeleid, Open, Leerrijk en Energiek waarmee de focus wordt gelegd op de motivatie en skills van jonge potentiele werknemers. Dit iniatief, gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid, kadert in de doelstellingen van het project “Jongeren aan het werk” waaronder onder meer UNIZO en Jobkanaal hun schouders zetten. Het doel is de toeleiding faciliteren van kortgeschoolde jongeren naar duurzame tewerkstelling. Enerzijds fungeert Jobkanaal hierbij als bruggenbouwer. Anderzijds informeert, ondersteunt en sensibiliseert Jobkanaal KMO’s inzake aanwerving van jonge werkzoekenden.
Per bus, per fiets of te voet trekken deze jonge talenten op 28 mei van bedrijf naar bedrijf. Bij ieder bedrijfsbezoek krijgen ze een voorstelling van het bedrijf, een inkijk op het personeelsbeleid en als afsluiter een begeleide rondleiding met een getuigenis van een jonge werknemer. Over heel Vlaanderen krijgen kortgeschoolde jongeren zo de kans om kennis te maken met technische beroepen in KMO’s én inzicht te verwerven over hoe het er in het bedrijfsleven en op de werkvloer in werkelijkheid aan toe gaat. In Oost-Vlaanderen zetten de semi-industriële bakkerij Thyssen uit Sint-Gillis-Waas, die onder meer levert aan ziekenhuizen en cateringbedrijven, en bouwmaterialenbedrijf SVK dat gevelstenen, metselblokken, dakpannen en vloertegels vervaardigt, voor dit initiatief hun deuren open.
Op die manier geven Walter Verhaert, directeur van SVK, en Eric Thyssen van bakkerij Thyssen alvast blijk van hun open houding en van hun besef dat die open houding mogelijk ook toekomstige talenten kan overtuigen om voor hen te komen werken.