GENT – Deze ochtend was Made In te gast op de Breakfast Session ‘Maak je KMO future proof’ georganiseerd door sociaal secretariaat Attentia. In de gezellige setting van de ambachtelijke en biologische bakkerij BRUUD in Dok Noord vertelde Mirabel Hoys van Attentia hoe je kan investeren in je werkgeversimago en bedrijfscultuur zonder een fortuin uit te geven.
“Gelukkige mensen zijn de drijvende kracht van je onderneming, maar werknemerstevredenheid is zoveel meer dan verloning, de nieuwste smartphone of een hippe wagen”, vertelt Mirabel Hoys. “Bij Attentia geloven we in 5 componenten die zorgen voor geluk. Ten eerste is het belangrijk dat je werknemers het gevoel hebben dat ze iets zinvols doen in hun job. Ze moeten daarnaast kunnen groeien, daarmee bedoel ik niet enkel op carrièrevlak, maar ook gewoon beter worden in wat ze doen. Een derde punt is een gezonde en veilige omgeving, zowel fysiek als mentaal. Je werknemers moeten ten slotte zelf ook durven zeggen indien er iets scheelt. Hun geluk is niet enkel jouw, maar ook hun eigen verantwoordelijkheid.”
Teamleader toont hoe het moet
Vincent Blommaert, Partner Manager bij Teamleader, vertelde vervolgens hoe deze Gentse scale-up in 6 jaar tijd groeide van een team van 3 naar een organisatie van 180 medewerkers. “Teamleader zet sterk in op employer branding en zorgt voor een uniforme bedrijfscultuur in al haar vestigingen. Nieuwe werknemers krijgen een persoonlijke buddy toegewezen en medewerkers kunnen elkaar extra bedanken of hun tevredenheid doorgeven aan de manager via een online tool. Teamleader hanteert flexibele werkuren, biedt de mogelijkheid om van thuis te werken of zelfs vanuit het buitenland. Het kantoor in Dok Noord is heel modern en bevat een keuken waar dagelijks vers voor de werknemers wordt gekookt. Op vrijdagen wordt de lunch zelfs gratis door Teamleader aangeboden. Om al dat lekkers er ook weer af te sporten, genieten de werknemers van een mooie korting in de fitness onder het kantoor. Kortom, Teamleader doet enorm veel inspanningen om een aantrekkelijke werkgever te zijn, en dit weerspiegelt zich in de tevredenheid van zowel de werknemer als de klant.”