Bijna een jaar geleden lanceerde het textielbedrijf Atelier Noterman uit Kluisbergen zijn jeanslijn Detox Denim via een campagne waarvan sterrenchef Gert De Mangeleer, de chef van het driesterrenrestaurant Hertog Jan, het gezicht is.
Detox Denim is het geesteskind van Luc De Maeght, die al vier jaar kleren ontwerpt voor Atelier Noterman. “De denimindustrie is door het gebruik van chemicaliën eigenlijk vrij vervuilend”, liet hij in eerdere interviews weten. “En omdat de consument steeds meer belangstelling heeft voor duurzaamheid, wilden we daar iets aan doen. “We zijn op zoek gegaan naar een duurzame denimleverancier voor onze broeken, en maken nu alleen nog jeans met zijn stof, waarbij de kleuring niet langer louter gebeurt met chemicaliën, maar met resten van andere producten.”
“Die manier werken heeft een gunstige invloed op zowel het energie-, het water- als het chemicaliënverbruik”, weet Wouter Noterman (foto), CEO van Atelier Noterman. “Alle drie worden ze fiks gereduceerd.”