Sociale media zijn voor 77% van de jongeren een belangrijke nieuwsbron. De opmars van fake news op deze platformen maakt het echter steeds moeilijker om ware feiten te onderscheiden van desinformatie. Daarom ontstond vanuit het Belgische bedrijf Raccoons, met vestiging in Gent, het idee om aan de hand van technologie een oplossing te creëren tegen fake news. Raccoons is met haar 40-tal experten een pionier in digitale transformatie. Samen met Arteveldehogeschool en VRT wil het bedrijf jongeren bewustmaken van de verspreiding van fake news.
“Jongeren vormen een belangrijke doelgroep in de strijd tegen fake news. Door hen de juiste tools aan te reiken zijn ze gewapend om zelf foutieve nieuwsverspreiding te detecteren”, aldus Jan Vanalphen, product en service strategist van Raccoons en bezieler van het initiatief #FokFake.
Driedaags initiatief
Het initiatief #FokFake gaat van start op 8 februari met een talkshow om de problematiek van fake news te kaderen. Onder leiding van host Jan Jaap van der Wal (VRT) schuiven volgende prominente figuren aan de discussietafel: minister Benjamin Dalle (Vlaams minister van Jeugd en Media), Lieven Scheire (VRT), Bram Vandeputte (VRT), Kawtar Ehlalouch (MNM) en Annelore Deprez (Arteveldehogeschool). Op 10 februari vindt een aansluitende hackathon plaats, een event waarbij verschillende experten, scholieren en studenten brainstormen om tot een oplossing te komen. Tot slot, op 12 februari, kiest een jury samengesteld uit experten, scholieren en studenten van Arteveldehogeschool, de beste ideeën uit.
“Het is nog afwachten wat uit de bus zal komen, maar we hopen alvast op een nieuwe soort innovatieve technologie door de combinatie van AI-gedreven hulpmiddelen en menselijke validatiesystemen”, zegt Jan Vanalphen.
Unieke samenwerking
Raccoons nam contact op met VRT en Arteveldehogeschool om mee in het #FokFake-project te stappen. “Het is van belang dat de verschillende domeinen waarop fake news betrekking heeft de handen in elkaar slaan”, vertelt Jan Vanalphen. “Om een draagvlak te creëren en oplossingen in de praktijk om te kunnen zetten, leggen we inzichten vanuit media, journalistiek, wetenschap en technologie samen.”
VRT sloot zich aan bij het initiatief vanuit haar werking om innovatie te faciliteren en accelereren binnen de VRT en de Vlaamse mediamarkt. Hiervoor slaat ze de handen in elkaar met Vlaamse en Europese partners rond strategische thema’s die een maatschappelijke impact hebben. In de strijd tegen desinformatie werkt de VRT samen om nieuwe technologieën te verkennen en ontwikkelen. “Het is onze job als VRT Innovatie om met de industrie nieuwe technologieën te verkennen en uit te testen, om zo samen met de eindgebruiker oplossingen uit te werken voor de mediasector”, zegt Rik Bauwens, Lead Developer bij VRT Innovatie.
Ook Arteveldehogeschool wil tot een oplossing komen met betrekking tot fake news. “Het verheugt ons dat we de koppen bijeen kunnen steken over verschillende disciplines heen in de strijd tegen fake news”, vertelt Kristin Van Damme, senior onderzoeker journalistiek van Arteveldehogeschool.
Hot topic
Fake news krijgt de laatste jaren meer en meer aandacht en Jan Vanalphen gaat er prat op dat dit probleem wordt aangepakt. “Verschillende initiatieven zagen al het licht om oplossingen te bieden, maar die waren telkens te versnipperd”, vertelt hij. “Dat maakt dit project zo uniek. Door de cross-over informatieoverdracht hopen we verschillende raakvlakken te creëren zodat we een technologische oplossing kunnen bieden tegen fake news.” Kristin Van Damme vult aan: “Dit initiatief betrekt jongeren voor het eerst zelf in de zoektocht naar oplossingen voor fake news en laat hen toe hier kritisch over te reflecteren. Het is voor dit thema echt belangrijk dat we ze als volwaardige gesprekspartner inschakelen, omdat fake news vooral betrekking heeft op hun leefwereld.”
Meer informatie over het initiatief vind je op de website van FokFake.