Arios is een Gents bedrijf dat voortvloeit uit de ervaring die zaakvoerder Serge Vanhaverbeke de jongste vijftien jaar opdeed als sales- en marketingconsultant. “De strategieën en en bsinessplannen die we daarbij afleveren”, zegt hij, “krijgen vaak geen concreet gevolg, omdat bedrijven voorzichtiger geworden zijn om te investeren en snel een evaluatie van hun investeringen willen. Op die nood biedt Arios een antwoord.”
“Na de crisis van 2008-2009 hebben ondernemingen vooral gefocust op het saneren van hun financiële positie”, legt Serge Vanhaverbeke uit. “Maar nu moeten ze weer hun aandacht richten op groei en dus op verkopen. Alleen blijkt het vinden van de juiste salesprofielen makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral voor bedrijven die actief zijn in een B2B-omgeving blijkt dat in de praktijk voor behoorlijk wat problemen te zorgen.”
Vanhaverbeke verwijst naar het feit dat salesmedewerkers niet goedkoop zijn – ze vragen een hoog loon en ze moeten toch ook een “representatieve” wagen hebben – terwijl vaak pas na een jaar blijkt of die verkopers echt resultaten halen. Hij maakt zich sterk met Arios het verschil te kunnen maken. “Ons team bestaat uit rasverkopers die het klappen van de zweep kennen en die over een sterk “track record” beschikken. Voor ondernemingen die met ons in zee gaan, activeren wij de marketing en de sales. We stellen dus de strategie en het plan op en we gaan er zelf mee aan de slag, perfect op maat van de bedrijven waarvoor we werken. We blijven dus niet hangen op het niveau van de consulting en het advies maar staan zelf in voor de verkoop.”
De outsourcing van de sales aan Arios biedt volgens de zaakvoerder nog andere voordelen. “Onze verkopers zijn onmiddellijk inzetbaar zodat onze klanten geen tijd en geld verliezen met het rekruteringsproces. Bovendien kunnen we onze diensten op maat aanbieden. Bedrijven zijn met andere woorden niet verplicht om iemand full-time in dienst te nemen. Ze kunnen Arios inschakelen op basis van hun specifieke noden en hun budget. Wij laten ons niet betalen per uur maar wel volgens de resultaten die we behalen.”
Vanhaverbeke is ervan overtuigd dat Arios precies op het juiste moment komt omdat de nood aan flexibel inspelen op veranderende marktomstandigheden en kansen voor ondernemingen nog nooit zo groot is geweest.