Cruciata maakt carrosserieonderdelen om race-motorfietsen te laten voldoen aan specifieke race-specificaties; de onderneming bestaat meer dan 30 jaar maar opereert in een nichemarkt van enkel professionele raceteams als klanten. AresCo Europe zal voortaan de complete catalogus onder eigen naam online aanbieden aan een aanzienlijk grotere markt, daarmee verder bouwend op haar e-commerce strategie.
Bert Quatacker, CEO van AresCo Europe: “Cruciata was vele jaren geleden mijn eerste leverancier van polyester carrosserieonderdelen. Op vraag van een klant leverde ik in 2008 een paar racekuipen voor de Yamaha R1. Die eerste transactie vormde de basis voor mijn idee om ooit zelf polyester componenten te gaan produceren, en nu nemen we hun inventaris van productiemateriaal over.”
Met hulp van BAN Vlaanderen
AresCo dankt voor een stuk zijn bestaan aan het netwerk van BAN Vlaanderen. Het bedrijf met Oost-Vlaamse roots, meer bepaald in Gent, ging ooit van start met kapitaal, raad en daad van ervaren business angels. Op 2 na zijn alle investeerders van AresCo Europe aan boord gekomen via het netwerk. Ook deze nieuwe strategische stap komt er dankzij het platform van BAN Vlaanderen en BAE, de confederatie van Europese BA organisaties. De overeenkomst onderstreept dan ook het grote belang van dergelijke Paneuropese netwerken.
Bert Quatacker: ‘Toen ik op zoek was naar investeerders om de overeenkomst in Italië te finaliseren, bracht Reginald Vossen, Algemeen Directeur van BAN Vlaanderen mij in contact met Luigi Amati, business angel en voorzitter van BAE. Al tijdens onze eerste ontmoeting besloot Amati zelf in te stappen.”
Brede markt
De overeenkomst met Cruciata verloopt in een aantal fasen. De eerste batch van productiemateriaal is begin dit jaar verhuisd van Italië naar Hongarije waar AresCo haar productiefiliaal heeft. De komende 18 maanden zal AresCo Europe de complete catalogus verder inpassen in zijn bestaande Plastic Works Moto lijn en de productiecapaciteit opvoeren. AresCo brengt de producten naar de internationaal veel bredere markt van amateur- en professionele motorracers.
“Er zijn circa 2 miljoen recreatieve en competitieve motorracers in Europa en meer dan 100 circuits die elk 50 à 60 circuitdagen voor moto’s organiseren in de loop van het jaar. De rijders willen de dure originele carrosserie vrijwaren van schade – een origineel onderdeel kost immers tien keer de prijs van onze polyester stukken – en tegelijk moeten ze hun machine ook laten voldoen aan de vereisten van het circuitgebruik. De relatief kleine investering in onze speciale onderdelen ligt dus voor de hand. Door de integratie van de Cruciata catalogus in ons aanbod, hebben wij nu een scala waar slechts een handvol concurrenten wereldwijd aan kunnen tippen – met topklasse onderdelen voor meer dan 150 supersport moto’s”, aldus Quatacker.
Ook andere sectoren
Buiten de motorsector produceert AresCo ook polyester componenten voor andere sectoren onder private label. “Glasvezelversterkte polyester is een composietmateriaal dat in allerlei simpele en complexe vormen gelamineerd kan worden. Het is ook low-cost, licht en zeer duurzaam. Bedrijven die polyester componenten nodig hebben maar dat niet zelf kunnen produceren kloppen bij ons aan. Wij kunnen voor hen dan de prototypes, de productietools en de afgewerkte producten maken in kleine of grote aantallen.”