Bijna alle schepen ter wereld varen op diesel en stoten dus schadelijke stoffen uit. De Antwerpse haven wil een voortrekkersrol spelen om daar iets aan te veranderen, en is daarom bezig met een vergroening van haar sleepboten. Vandaag zijn we aan de derde fase beland.
De eerste fase vond eind vorig jaar plaats, toen de haven de eerste sleepboot op waterstof ter wereld voorstelde. Die Hydrotug 1 kan zowel op diesel als op waterstof varen. De bestuurder van de sleepboot moet gewoon op een knop drukken om van de ene aandrijving naar de andere over te schakelen. “Maar de diesel gebruiken we alleen om de boot op te starten. Onmiddellijk daarna schakelen we over naar waterstof, tenzij in noodsituaties”, zei Jacques Vandermeiren, CEO van het Antwerpse havenbedrijf eind vorig jaar in deze krant.
“Met deze nieuwe generatie energiezuinige sleepboten zetten we een grote stap in onze transitie naar een klimaatneutrale vloot”
Rob Smeets
In mei van dit jaar kwam de eerste sleepboot ter wereld op methanol aan: de Methatug. Die methanol wordt uit aardgas gehaald, maar tijdens het varen worden er geen stikstofoxiden uitgestoten.
In Vietnam gemaakt
En nu is daar primeur nummer drie, dit keer weliswaar alleen op Europees niveau. De nieuwe Volta 1 heeft een trekkracht van zeventig ton, kan een volledige shift van 12 uur op elektriciteit werken en is gemaakt door het Nederlandse bedrijf Damen Shipyards Group op een werf in Vietnam. De sleepboot is een maand onderweg geweest om de Antwerpse haven te bereiken. Het werd aan boord van een schip gehesen dat wordt gebruikt om uitzonderlijke ladingen te vervoeren. De Volta 1 zal volgend voorjaar in Antwerpen in gebruik worden genomen.
“Met deze nieuwe generatie energiezuinige sleepboten zetten we een grote stap in onze transitie naar een klimaatneutrale vloot”, zegt Rob Smeets, operationeel directeur van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “De Volta 1 is een voorbeeld voor de hele scheepvaartsector.”
Is zo’n elektrische sleepboot veel duurder dan zijn klassieke variant op diesel? “Het prijsverschil bij aankoop is vergelijkbaar met het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op diesel”, zegt Gert Ickx, woordvoerder van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “Maar het onderhoud en het verbruik kosten minder, waardoor we verwachten dat de totale kosten van de elektrische sleepboot niet hoger zullen liggen dan de kosten voor de andere sleepboten.”
Komen er nog meer van dit soort groenere sleepboten aan? “Niet onmiddellijk”, zegt Gert Ickx. “We willen nu eerst voldoende ervaring opdoen met deze types, voor we een eventuele nieuwe bestelling doen.”
Ook vijf andere ‘groenere’ sleepboten
Tegelijk met de elektrische sleepboot zijn deze week ook vijf nieuwe sleepboten op klassieke diesel in de Antwerpse haven aangekomen. Maar die boten, die ook in Vietnam door het bedrijf Damen Shipyard Group zijn gemaakt, zijn wel uitgerust met een systeem waarbij de uitlaatgassen worden ‘nabehandeld’. Hun ontwerp is ook energiezuiniger dan klassieke sleepboten. “De vijf nieuwe sleepboten op diesel verbruiken daardoor tot de helft minder, in vergelijking met de minst energiezuinige sleepboten die we nu hebben”, zegt de haven.
“Het prijsverschil bij aankoop is vergelijkbaar met het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op diesel”
Gert Ickx
De zes nieuwe sleepboten vervangen volgend voorjaar zes oudere exemplaren. De haven heeft in totaal negentien sleepboten.