Anthony Van Sele en zijn vrouw Vanessa Van Balen Anthony Van Sele en zijn vrouw Vanessa Van Balen stellen hun Wasted Wolf Whisky voor met een eigen mascotte. Foto: IF

Anthony (37) brengt eigen whiskylabel op de markt: “Onze witte herdershond stond model”

Wasted Wolf Whisky, zo heet het eigen whiskymerk van de 37-jarige Anthony Van Sele. De Meerbekenaar baat al twee jaar een drankenspeciaalzaak uit maar stort zich nu ook op het bottelen van whisky, als onafhankelijk bottelaar. “Ik ben al bijna twintig jaar gepassioneerd door whisky”, vertelt de zelfstandige in bijberoep. Voor de naam en het label van zijn eigen merk liet Anthony zich inspireren door zijn witte herdershond, Wolf.

Anthony Van Sele is aan de slag als arbeidspsycholoog maar verkoopt in bijberoep ook al twee jaar whisky in zijn online drankenspeciaalzaak Arranthony Moray in Meerbeke. “Die naam is een samensmelting van twee van mijn favoriete distilleerderijen, Arran en Moray in Schotland”, zo begint de man zijn verhaal.

“De passie voor whisky is eigenlijk ontstaan nadat mijn vader me voor mijn achttiende verjaardag een fles whisky had gekocht. Dat heeft me toen getriggerd om mij te verdiepen in whisky. Volgend jaar zal het de twintigste verjaardag zijn dat ik ermee bezig ben.”

Tot zestig procent alcohol

Deze maand is Anthony ook begonnen met het bottelen van zijn eigen flessen. Een droom die uitkomt voor de enthousiaste whiskyverzamelaar die na een uit de hand gelopen hobby is gestart met een eigen webshop en uiteindelijk de stap heeft gezet naar het zelf bottelen.

“Ik ga op zoek naar de allerbeste vaten en bottel de whisky dan onder eigen label”, vertelt de Meerbekenaar. “Elke botteling die we uitbrengen, komt van slechts één individueel whiskyvat en wordt op vatsterkte gebotteld van vijftig tot zestig procent alcohol.”

Uit Schotland en Israël

“Enerzijds heb je de distilleerderijen die zelf whisky stoken en bottelen, en dan heb je de onafhankelijke bottelaars die alleen bottelen zoals ik dat doe. Ik produceer dus geen vaten, maar selecteer ze en koop die op om te bottelen. Het belangrijkste is de smaak. Ik proef altijd blind en dan pas kijk ik of het financieel haalbaar is. Ik werk daarom ook vaak samen met een Nederlandse zakenpartner om zo’n vat aan te kopen.”

Ondanks zijn voorliefde voor Schotland beperkt Anthony zijn aanbod niet alleen tot Schotse whisky’s. “Ik heb nu drie verschillende soorten bottelingen uitgebracht die in heel beperkte oplages van vijftig tot zeventig flessen zijn geproduceerd. Twee soorten komen uit Schotland en één komt van een distilleerderij in Tel Aviv in Israël. Ik wil daarmee zowel de beginnende als gevorderde whiskyliefhebber een kans bieden om een unieke fles in huis te kunnen halen.”

Buurman/kunstenaar

Voor zijn eigen label bedacht Anthony de naam Wasted Wolf Whisky. “Dat komt van onze witte herdershond die Wolf heet. Die is ook de mascotte van het merk. Dat hondenras wordt vaak gezien als een wolf. Daarom heb ik op mijn etiketten gebruikgemaakt van een dier. Op elke soort fles beeldt de wolf iets anders uit en verwijst hij naar de distilleerderij. Het ontwerp komt van de hand van mijn buurman en kunstenaar Danny Goessens.”

In de toekomst wil de whiskyliefhebber nog een grotere serie flessen bottelen. “We willen met Wasted Wolf Whisky een exclusief product op de markt brengen die een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding heeft. De flessen nu kosten tussen de 79 en de 99 euro. Daarbovenop probeer ik de flessen een heel informele en persoonlijke toets mee te geven.”

Langsgaan bij Arranthony Moray kan alleen na afspraak. “Op die manier kan ik de klant persoonlijk adviseren”, stelt hij.