Het fenomeen dat kwam overwaaien van de Verenigde Staten is ook bij ons niet langer weg te denken. Tijdens de laatste vrijdag van november trokken heel wat Belgen erop uit om een koopje te slaan.
Het is voor Accurat een uitgelezen kans om de krachtverhoudingen tussen de verschillende ketens te meten. Het databedrijf bestudeert de retailmarkt op basis van het verplaatsingsgedrag van meer dan 300.000 Belgen.
Sterkere marktpositie
“Wanneer we de bezoeken op een gemiddelde vrijdag aan elektronicaketens van de voorbije weken vergelijken met de bezoeken tijdens Black Friday, merken we een duidelijke winnaar op”, vertelt CEO Bart Muskala. “Alle winkels krijgen meer bezoeken te verwerken, maar Mediamarkt slaagt er die dag in om zijn marktpositie te versterken.”
Accurat vergeleek ook de bezoekcijfers van Mediamarkt de weken en dagen voorafgaand aan Black Friday. “Er valt een groot verschil op ten opzichte van een jaar eerder”, zegt Muskala. “Vorig jaar trokken heel wat meer bezoekers naar de keten de dagen voorafgaand aan de korting-feestdag, dit jaar blijft de groei beperkt tot Black Friday zelf.”
Kritiek
Maar niet iedereen is opgezet met het jaarlijkse koopjesfeest. Sommige retailers deden vrijdag zelfs hun zaak dicht uit protest. “De dag was ooit bedoeld was om in de VS de overstock na Thanksgiving kwijt te raken, maar bij ons is het gewoon een extra kortingdag op meer dan een maand voor de eigenlijke solden beginnen”, reageerde Unizo-topman Danny Van Assche naar aanleiding van Black Friday.
LEES OOK. Unizo-topman Danny Van Assche: “Black Friday is geen feest voor producenten en handelaars”
Mediamarkt kaatst de bal terug naar de klant. “Wij houden vast aan Black Friday omdat wij zien dat consumenten daaraan hechten”, zegt Edward Verheij, woordvoerder bij Mediamarkt. “We hebben Black Friday een aantal jaar geleden in Europa geïntroduceerd. Consumenten weten dat we binnen elke productgroep het meest uitgebreide assortiment hebben met goede aanbiedingen. We geven hen wel de mogelijkheid om voor duurzame producten te kiezen via het BetterWay-label.”