“Blij verrast, maar vooral verbaasd”, klinkt het als we Isabelle feliciteren met haar overwinning. “De andere dames zijn ook allemaal toppers. Ik ben nog maar een goede twee jaar bezig, dus nog ietwat een groentje in het ondernemerslandschap. Dit komt wel enigszins onverwacht. Het geeft een heel bijzonder gevoel om te merken dat zoveel mensen mij en het bedrijf gesteund hebben. Dankbaarheid is toch het overheersende gevoel”, zegt de bezielster van Paveau die daarbovenop nog twee kleine kinderen opvoedt. Hoe de Oost-Vlaamse dat allemaal klaarspeelt, vraagt om een woordje uitleg. Tijd voor een gesprek.
Valt ondernemen te combineren met runnen van een gezin?
“Ik heb wel veel energie. Stilstaan is achteruitgaan. Ik kan wel wat aan, maar ik mag bovenal mijn beide handen kussen dat ik een fijn netwerk rondom mij heb en daarnaast een fantastische man waar ik op kan bouwen. Mijn mama staat ook altijd klaar om, wanneer het nodig is, bij te springen. De laatste zes maanden is Paveau als een komeet aan het groeien. Het is met momenten bijzonder pittig geweest om het allemaal te managen. Binnenkort zit er ook een heuse teamuitbreiding aan te komen en recent zijn we verhuisd naar nieuwe kantoren in Gent. Behoorlijk heftig, maar het lukt voorlopig om de boel draaiende te houden (lacht).”
Kunt u zich dan nog volledig loskoppelen?
“Dat is een moeilijke voor mij. Als je zelfstandige bent, neem je altijd wel je werk mee. Gelukkig doe ik mijn job ontzettend graag en geeft het mij ook veel energie. Tussen alle beslommeringen door bouw ik kleine ontspanningsmomenten in. Zo volg ik geregeld een pilatesles of zet ik een stapje in de wereld met vriendinnen. Daarnaast probeer ik ook de nodige quality time met mijn man te spenderen. Binnenkort wordt, zoals ik al zei, ons team uitgebreid, maar op dit moment vervul ik als bedrijfsleider nog zowat alle rollen in mijn ééntje. ‘Onbereikbaarheid’ staat voorlopig niet in mijn woordenboek.”
Je gaf al te kennen uit een echte ondernemersfamilie te komen. Zo zeg je dat je heel veel bewondering hebt voor je papa zijn parcours en vooral dan voor “zijn focus, passie en zijn krachtige, maar tegelijk zeer menselijke manier van ondernemen”. Maak dat eens concreet.
“Mijn papa is CEO van WDP, een Bel20-bedrijf. Je moet weten: als ik jong was, zat dat kleine familiebedrijfje nog in de kelder bij mijn grootmoeder gevestigd, en runden ze dat met vijf man. Een kwarteeuw geleden intussen heeft hij dat eigenhandig naar de beurs gebracht. Dat waren een aantal zeer zware jaren, maar het is hem toch maar gelukt. En vandaag stelt mijn papa meer dan honderd mensen tewerk, die allemaal samen een heel krachtig team vormen. Die familiale sfeer van toen straalt zich nog steeds af op de huidige warme manier van ondernemen. Dat menselijk kapitaal maakt een enorm verschil. Daar bewonder ik hem wel voor, en dat is alleen maar gegroeid sinds ikzelf een bedrijf uit de grond heb gestampt.”
“Met Paveau hopen wij ‘bewust consumeren’ een duwtje in de rug te geven en de plastic afvalberg te verkleinen”, liet je tijdens deze campagne optekenen. Waarom is duurzaamheid zo belangrijk voor jou en jouw onderneming?
“Met Paveau wil ik iets betekenen voor de volgende generaties. Als ik kijk naar het klimaat en alle problemen die daar mee gepaard gaan, vind ik het essentieel, wanneer je iets onderneemt, dat dat de nodige impact heeft.”
“Het thema water in het bijzonder ligt mij zeer na aan het hart. Zo’n twintig jaar geleden ben ik een jaar in Australië gaan wonen bij een gastgezin. Daar schatten ze het belang van spaarzaam omspringen met water heel hoog in, ook toen al. Hier in België was dat nog quasi onbesproken. Dan ging het nog niet over droogtes en global warming. In ‘the land down under’ werd ik voor het eerst geconfronteerd met de schaarste en kostbaarheid ervan. Het is een filosofie die ik nog steeds koester en die de basis vormt van Paveau.”
Heb je dan geen schrik om het ‘geitenwollen sokken-label’ op jouw gekleefd te krijgen?
“Neen, het is onmogelijk om alles perfect te doen in dat duurzame verhaal. En dat doe ik zelf ook niet. Wanneer ik het idee heb gekregen om die fles te gaan ontwikkelen, was dat niet met de bedoeling om het ecologische aspect van water in een businessmodel te gieten. Ik heb dat echt gecreëerd vanuit mijn eigen noden. In die zin dat wij thuis bewust water van de kraan drinken, maar geen mooie, bijpassende fles vonden om het in uit te schenken. Tegelijkertijd vormt de fles de gelegenheid om een onderwerp aan te kaarten dat mij enorm passioneert en waar ik heel sterk in geloof.”
“Het is overigens niet mijn bedoeling om anderen met het vingertje te wijzen. De uitdaging is niet alleen aan mij gegeven. Met enkel mijn fles zal ik zeker geen sluitende oplossing bieden voor het klimaatprobleem. Maar het is wel belangrijk dat we allemaal op de best mogelijke manier een verschil proberen te maken, hoe klein ook.”
“Het is altijd wat zoeken naar de juiste balans. Je moet proberen om je marketingverhaal te brengen op een manier waar iedereen zich goed bij voelt en vooral zelf proberen te doen wat in je mogelijkheden ligt om duurzaam met de planeet om te gaan”, aldus de kersverse ‘Strafste Onderneemster van Oost-Vlaanderen’.