pozyx-self-driving-cars-technology-1024×576

Amerikaans project zet vaart achter zelfrijdende auto’s met Gentse technologie

GENT - Dertig universiteiten van Indiana (V.S.) tot en met India zullen in oktober op de Indianapolis Speedway samenkomen om te racen voor een geldprijs van 1 miljoen dollar. In deze race zit alleen een computer in de bestuurdersstoel. Het Gentse bedrijf Pozyx speelt een belangrijke rol in deze zoektocht naar zelfrijdende auto's. "Ons real-time plaatsbepalingssysteem zorgt ervoor dat we nauwkeurig kunnen bepalen waar het zelfrijdend voertuig zich bevindt", zegt Yves Ghys van Pozyx.

 

“Zelfrijdende auto’s zijn de volgende grote uitdaging in automobieltechnologie, maar we zijn nog ver verwijderd van een autonoom voertuig dat overal en altijd kan rijden”, zegt Paul Mitchell, één van de organisatoren van de eerste Indy Autonomous Challenge tijdens een persconferentie. “We wisten dat er een grote sprong voorwaarts genomen moest worden. En hoe kan dat beter dan via een hogesnelheidsrace op het beroemdste circuit ter wereld?”

Rivaliserende teams hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan algoritmes voor dit moment. Het project is het laatste in een reeks van experimentele projecten gepionierd door CU-ICAR’s Deep Orange R&D-teams, bestaande uit afgestudeerde studenten en 21 partijen, waaronder BMW, JTEKT, Ford, Honda, Toyota, GM, Tesla, Exxon Mobil en leveranciers, evenals technologiegiganten die traditioneel niet tot de auto-industrie behoren.

 

Gentse technologie

Eén van deze partijen is het Gentse Pozyx. Het bedrijf stak zelfs de oceaan over om in nabijheid van de campus te zijn. Het wereldwijde positioneringssysteem van Pozyx verhuisde in februari naar Greenville om buren te worden met zijn partner Gemba Systems, maar ook vanwege het uitgebreide werk met CU-ICAR’s autonome voertuigprogramma, volgens Yves Ghys, managing director en CCO van Pozyx Noord-Amerika.

Pozyx heeft een onopvallende, maar cruciale aanwezigheid op de campus van CU-ICAR en is te vinden in de vorm van een kleine zilveren doos die op de lichtmast is gemonteerd. “Het is onderdeel van een zeer innovatief project dat ze daar doen met geautomatiseerde voertuigen, waar ze eigenlijk onze technologie hebben geïnstalleerd op wat zij noemen “slimme lichtmasten” die over de hele campus verspreid staan, waardoor autonoom geleide voertuigen en autonome mobiele robots op de campus kunnen rondrijden”, aldus Ghys.

Het real-time plaatsbepalingssysteem van Pozyx is gebaseerd op ultra-breedband (UWB) radiotechnologie om gegevens te verzamelen over gelabelde objecten binnen een bepaalde radius, of het nu gaat om materialen of gereedschap op de productievloer of een voertuig zonder bestuurder. De technologie van Pozyx, gemonteerd in deze zilveren dozen, biedt de nauwkeurige positionering die nodig is voor het Deep Orange onderzoeksteam om hun autonome voertuigen te helpen sturen.

Werkplaats is microkosmos van de stad

“De toepassingen zijn legio”, zegt David Clayton, Directeur CU-ICAR. “Je kunt het gebruiken om een prototype voertuig te bouwen of dit systeem gebruiken om het voertuig te lokaliseren en hen dan te helpen navigeren op de weg in CUICAR, en op dezelfde manier op de werkvloer. De werkplaats is bijna een microkosmos van de stad en robotica die door een fabriek zouden kunnen gaan en moeten weten waar ze zich zeer precies bevinden.”

Hij voegt eraan toe dat het gebruik van Pozyx’ UWB technologie, vaak gebruikt in geautomatiseerde productiesystemen, slechts een andere manier is waarop automatisering de automobiel en bredere productiesectoren onder één noemer brengt via de interdisciplinaire programma’s van CU-ICAR.

“Autonome voertuigen blijven voorlopig nog op de testbaan, met R&D-inspanningen die met 290 km per uur voorwaarts razen naarmate de aanvaarding door de klant en infrastructurele inspanningen vorderen.”