In mei 2013 lanceerde Unizo het label Handmade in Belgium met de bedoeling om echt authentiek ambachtelijke ondernemers te helpen om zich sterker te profileren. Dit gebeurde vanuit de vaststelling dat heel wat consumenten tegenwoordig op zoek zijn naar authentiek ambachtelijke producten, en dat er ook tal van ondernemers zijn die met veel passie op die vraag inspelen.
Maar de term “ambachtelijk” is in ons land in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Frankrijk niet officieel beschermd. Unizo kent het kwaliteitslabel dan ook enkel toe aan ondernemers die aan stikte voorwaarden voldoen. Zo moet de ambachtelijke ondernemer zijn beroep in hoofdberoep uitoefenen, mag hij maximum 20 werknemers in dienst hebben, moet zijn product minstens voor 50 % ‘handemade’ zijn, heeft zijn product een zekere nutsfunctie en is het uniek in zijn soort.
De groep van mensen die geboeid geraakt door het ‘maken van dingen’ groeit in ieder geval gestaag: jongeren gaan naar Technopolis voor de ‘techniekclub’, hun moeders en vaders maken en ontwerpen na het werk weer hun eigen kleding of meubelen, studenten staan in fablabs te experimenteren met nieuwe technologieën en machines… En in kranten, tijdschriften en op televisie duiken steeds meer voorbeelden op van interessante ‘makers’. Er beweegt dus duidelijk iets rond vakmanschap.
Inmiddels zijn diverse ambachtelijke ondernemers in Oost-Vlaanderen de trotse eigenaar van het label. Dat is nu ook het geval voor Amandino uit Merelbeke. Onder leiding van Peter Stevens bereidt een team van chocolatiers, ijsbewerkers en andere medewerkers bij dit bedrijf met veel vakmanschap diverse klassiekers voor de fijnproevers. “Permanent zoeken wij naar de fijnste en meest natuurlijke ingrediënten die ons vanuit de hele wereld worden toegeleverd”, zegt Peter Stevens. “Eens ze zijn goedgekeurd worden ze verwerkt volgens traditionele ambachtelijke technieken.”