In oktober lanceerden De Tijd en L’Echo, samen met BNP Paribas Fortis, hun zoektocht naar de 30 meest veelbelovende ondernemingen die tegen 2030 het meest impact zullen maken op het klimaat. De oproep leidde tot 250 inzendingen van bedrijven die met hun technologie, producten, diensten of businessmodel het best erin slagen om de klimaatverandering te tackelen en het milieu te beschermen.
Een jury, onder leiding van professor milieueconomie Steven Van Passel (Universiteit Antwerpen), selecteerde 30 genomineerden. Dat aantal is een subtiele knipoog naar de klimaatdoelstellingen die België en Europa tegen 2030 moeten behalen. Na de eerste selectie ging de jury op zoek naar de laureaten voor twee awards: enerzijds de award voor Emerging Companies en anderzijds de award voor Established Companies. Ook de abonnees van De Tijd en L’Echo konden de voorbije weken stemmen op hun Changemaker voor de publieksprijs.
Lachgas
Het Gentse AM-Team ontving de Emerging Companies Award. Het bedrijf verbetert het zuiveringsproces van afvalwater tot drinkbaar water door waterzuiveringssystemen te optimaliseren. Op die manier wordt de aanmaak van lachgas, het bijproduct dat vrijkomt tijdens het proces, zo veel mogelijk gereduceerd. Het computermodel dat door oprichters Wim Audenaert en Usman Rehman is ontwikkeld, wordt nu door waterzuiveringssystemen in de hele wereld gebruikt.
Voor de jury levert AM-Team op die manier een enorme bijdrage aan een beter milieu. “Lachgas is immers een van de schadelijkste broeikasgassen, met een impact die liefst 300 keer groter is dan CO2. Naast het klimaatprobleem, kan de oplossing ook bijdragen tot minder schadelijke stoffen in het drinkwater”, klinkt het bij de jury.