Op het jaarlijkse congres van Febelmar, de Belgische overkoepelende federatie van marktonderzoekbureaus nam Alieke Stubbe, Qualitative Research Consultant bij het Gentse InSites Consulting, de allereerste Febelmar Young Talent Award in ontvangst.
Het was de eerste keer dat Febelmar deze award toekende. Jonge onderzoekers van onder de dertig konden hun ideeën insturen rond de toekomst van de marktonderzoeksector. Alieke Stubbe viel in de prijzen met een bijdrage over de mogelijkheden om permanent data op te volgen en over de vraag wat deelnemende consumenten daarvoor een goede vergoeding zouden vinden.
“Elke dag staan we continu in verbinding met technologie, door onze smartphones te gebruiken, activiteit-trackers te dragen en elke seconde van elke dag online te zijn”, zegt ze. “We hebben nog steeds pincodes en paswoorden nodig of moeten extra toestellen meezeulen en dat kan heel vervelend zijn. Eigenlijk zou het eenvoudiger zijn als we een “always on” toestel zouden meedragen. Een soort marktonderzoekchip die permanent alle handelingen, emoties, stemmingen en gedachten opslaat en die verbonden kan worden met een bankkaart, smartphone en tal van andere objecten. Al deze opgevolgde data kunnen dan anoniem gebruikt worden voor commerciële doeleinden, zoals in traditioneel marktonderzoek maar kunnen uiteraard ook door de chipdrager bekeken worden. Alleen zouden we moeten weten welk bedrag die chipdrager een eerlijke vergoeding zou vinden voor het laten inplaten van een dergelijke marktonderzoekchip.”