De Vlaming doet geen afstand van klassieke media zoals tv en sms, maar maakt optimaal gebruik van een overvloed aan schermen om ‘over-the-top’-internetdiensten zoals Netflix, Facebook Messenger en WhatsApp aan zijn digitale consumptiepatroon toe te voegen. Dat is één van de vaststellingen van het nieuwe iMinds digiMeter-rapport, een jaarlijkse enquête bij meer dan 2.000 Vlamingen omtrent hun mediabezit en -gebruik.
Smartphones maken integraal deel uit van die digitale levensstijl – bijna zeven op tien van de ondervraagden heeft er ondertussen eentje op zak – maar tegelijk zien onderzoekers van iMinds – UGent de kiem ontstaan voor een mogelijke ‘digibesitas’. We lopen immers steeds meer tegen de grenzen aan van de hoeveelheid informatie die we in de loop van een dag kunnen verwerken, en we moeten leren met die nieuwe realiteit om te gaan.
De beschikbaarheid van meerdere schermen binnen één gezin – zoals tv, laptop, desktop, tablet en/of smartphones is al langer aan een opmars bezig in Vlaanderen. En die trend zet zich duidelijk voort in 2015: 79% van de Vlamingen heeft ondertussen minstens drie schermen in huis, en ruim een kwart beschikt zelfs over de vijf schermen waarnaar digiMeter polst.
Een andere vaststelling is dat de klassieke media het goed blijven doen. Zo heeft 86% van de Vlamingen net als in 2014 een abonnement voor digitale televisie en geeft 78% van de ondervraagden aan op dagelijkse basis hun tv-toestel te gebruiken om naar hun favoriete tv-programma’s te kijken. Daarnaast zien we dat 70% nog steeds dagelijks sms’jes verstuurt.
Maar tegelijk wijst de digiMeter-studie uit dat mensen steeds meer gebruik maken van ‘over-the-top’-internetdiensten zoals Netflix, waarop zo’n 150.000 Vlamingen een abonnement hebben en een veelvoud aan gebruikers die ondertussen met Netflix hebben kennisgemaakt, Facebook Messenger en WhatsApp.
“En dat lijkt hier en daar alvast aanleiding te geven tot een aantal praktische problemen. De resultaten van ons digiMeter-onderzoek lijken immers te wijzen op het ontstaan van een mogelijke vorm van ‘digibesitas’, veroorzaakt door een overmatig gebruik van digitale media,” zegt Prof. Lieven De Marez (iMinds – UGent). “Zo zien we dat een sterk stijgend aantal Vlamingen aangeeft dat deze activiteiten heel erg tijdrovend en soms zelfs ‘verslavend’ zijn.”
“Het gaat voornamelijk om twintigers en jonge dertigers die in een nieuwe levensfase zijn aanbeland: tijdens hun tienerjaren en studententijd konden zij ongebreideld gebruik maken van alle digitale content en apps die vaak gratis online beschikbaar zijn. Vandaag hebben zij echter een fulltime job en een gezin, en worden ze voor de eerste keer echt geconfronteerd met tijdsbeperkingen – wat veel druk met zich meebrengt. De volgende jaren willen we dan ook observeren hoe zij met die problematiek omgaan. We zijn nu al een kleine onderstroom op het spoor van Vlamingen die om die reden hun smartphone of Facebook-account vaarwel zeggen,”geeft hij nog aan.
De jaarlijkse digiMeter biedt ondernemers en marketeers belangrijke informatie die hen van nut kan zijn bij het uittekenen van hun advertentiecampagnes. “Zo blijken de tabletgebruikers duidelijk onder te verdelen te zijn in jonge gezinnen die een tablet voor entertainment gebruiken en oudere mensen die de tablet vooral gebruiken voor functionele zaken.”