Acht op tien klanten Gentse start-up komen uit de VS

zzzzcheqroomDat internet alle grenzen wegvaagt, lijkt op het intrappen van een open deur, maar bij veel bedrijven lijkt het inspelen op de enorme mogelijkheden die het wereldwijde web biedt toch meer op een verre droom dan dat het gestoeld is op concrete daden. Niet zo bij de Gentse start-up CHEQROOM, waar een jaar na de start acht op de tien klanten uit de Verenigde Staten komen en de rest uit landen als het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Australië en Thailand.

“Het is niet dat we in eigen land geen klanten willen vinden”, zegt CEO Henk Schepens, “maar we hebben nu eenmaal een product waarvan buitenlandse bedrijven kennelijk sneller de voordelen inzien dan de Belgische.” Dat product is een onlineplatform voor materiaalbeheer, dat gebruikers de mogelijkheid biedt om apparatuur zoals computers en machines en rollend materiaal te registreren. Het idee ontstond een aantal jaar geleden toen mede-oprichter Vincent Theeten als hoofd van een IT-afdeling met dertig medewerkers vaststelde dat er enorm veel tijd verloren ging met zoeken naar waar het materiaal zich bevond. Hij ging op zoek naar een goedkoop trackingsysteem, maar vond niets en besloot dan maar zelf een dergelijk platform te bouwen.  “Ons platform is een eenvoudige webapplicatie die in de cloud beschikbaar is, zowel via een webbrowser als via mobiele applicaties op iOS en Android. Die vervangt in veel gevallen spreadsheets zoals Excel en zelfs pen en papier,”  zegt Henk Schepens. “Klanten betalen een huurprijs per maand, afhankelijk van het aantal gebruikers en het aantal items.”

Cheqroom slaagde erin om via gerichte zoekmachinemarketinginspanningen snel afnemers te vinden in de hele wereld. En dat heeft ook investeerders aangetrokken want met name om de groei ook in Europa te versnellen, kon CHEQROOM enkele maanden geleden 325.000 euro extra kapitaal vinden: 150.000 euro van business angels  BAN Vlaanderen, 50.000 euro van het Waalse investeringsfonds Lean Fund en een lening van 125.000 euro bij het Participatiefonds. “We zijn ervan overtuigd dat we hiermee de middelen hebben om onze bekendheid nog sterker uit te bouwen en zo meer klanten over de streep kunnen halen om onze software te gebruiken”, zegt Henk Schepens nog. “Daarom blijven we ook investeren in het produceren van sterke content rond de dienst die wij aanbieden, om zo nog beter gevonden te worden op het net. Tegelijk zijn we gestart met het op zoek gaan naar partijen die onze software aanbevelen, doorverkopen en/of willen integreren in andere toepassingen.”